Doorfietsroute Haarlem – Amstelveen (F232)
De provincie Noord-Holland onderzoekt samen met de Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Haarlemmermeer hoe de verkeersveiligheid en het fietscomfort op het fietspad langs de Schipholweg (N232) verbeterd kan worden. Het 13 kilometer lange fietspad langs deze weg, de F232, loopt vanuit het oosten van Haarlem via Schiphol-Oost naar het Amsterdamse Bos in Amstelveen.

Het fietspad is onderdeel van het netwerk van doorfietsroutes in Noord-Holland. Op deze routes is het door de bredere fietspaden prettiger en veiliger fietsen. Hierdoor wordt het aantrekkelijker om de fiets te pakken in plaats van de auto. Ook voor langere afstanden, tot ongeveer 15 kilometer.
Op de F232 liggen 2 kruisingen: met de IJweg in Boesingheliede en met de Hoofdweg in Lijnden. Het verbeteren van deze 2 kruisingen is een apart project waar de provincie mee aan de slag is. Deze vallen dus buiten dit project.
Informatiebijeenkomsten
In april en juli waren diverse informatiebijeenkomsten georganiseerd. Door in gesprek te gaan met bewoners, ondernemers en gebruikers kreeg de provincie een goed beeld van de huidige verkeerssituatie op de F232, en de wensen en ideeën voor verbeteringen.
Ingenieursbureau Arcadis heeft voor de route een schetsontwerp gemaakt. Daarbij is de input van de informatiebijeenkomsten meegenomen. De schetsen laten op grote lijnen zien hoe het verbeterde fietspad eruit komt te zien.
Aandachtslocaties
Op de route van de F232 liggen 5 aandachtlocaties. Hiervoor zijn verschillende varianten onderzocht. Daarbij is vooral gekeken naar mogelijkheid om de verkeersveiligheid, het fietscomfort en de directheid van de route te verbeteren. Uiteindelijk is voor elke locatie een voorkeursvariant gekozen. Hieronder worden de voorkeursvarianten voor de 5 aandachtlocaties kort toegelicht.
Bij de landingslichten van Schiphol ligt nu een wegvak om linksaf te slaan richting de Polderbaan. Deze toerit wordt nauwelijks gebruikt. Ook staan er paaltjes voor het toegangshek. In het schetsontwerp is dit linksafvak opgeheven. Hierdoor ontstaat er ruimte om het fietspad te verbreden. Ook biedt dit de mogelijkheid om de berm tussen de rijbaan en het fietspad te breder te maken en een geleiderail te plaatsen.

In het schetsontwerp voor de parallelweg bij Boesingheliede zijn de fietsstroken minimaal 1,80 meter breed. Ook wordt de snelheid voor gemotoriseerd verkeer op de parallelweg verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur, zodat fietsers er veiliger kunnen fietsen.

Daarnaast wordt het oostelijke deel van de parallelweg eenrichtingsverkeer. Het (vracht)verkeer kan de parallelweg op de kruising met de IJweg niet meer uitrijden.

Momenteel zorgt foutparkeren op de parallelweg voor veel ergernis en onveilige situaties. In het schetsontwerp blijft het aantal parkeerplaatsen nagenoeg gelijk, maar zijn deze beter gemarkeerd. Met fysieke maatregelen wordt foutparkeren tegengegaan.
De sloot tussen het fietspad en de renbaan is in het schetsontwerp omgelegd. Hierdoor ontstaat ruimte om het fietspad te verbreden naar 4 meter. Ook kan de berm tussen de weg en het fietspad hierdoor breder gemaakt worden.

In het schetsontwerp is de parallelweg Lijnden ingericht als fietsstraat. Over de gehele lengte van de parallelweg is eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd vervoer ingevoerd. Hierdoor is het mogelijk om een aantal extra parkeervakken te realiseren. Een deel van deze vakken wordt ingericht als laad- en losplaats en als kortparkeerplaatsen. Ook wordt de maximumsnelheid verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur.
Om veilig de N232 op te kunnen rijden, is de parallelweg aan de westkant via een ruime bocht aangesloten.

Om comfortabeler door te kunnen fietsen op het fietspad zijn de 3 bestaande bochten vervangen door 1 ruimere bocht op een dijk. Deze sluit aan op de huidige fietstunnel. De haakse bocht na de tunnel is zoveel mogelijk verruimd, waardoor weggebruikers beter zicht hebben op het aankomende verkeer. Ook is rekening gehouden met de toekomstige fietsroute, de S106, die vanuit het noorden (Amsterdamse Baan) zal aansluiten op de F232.

Planning
Tot en met het eerste kwartaal van 2026 werkt Ingenieursbureau Arcadis het schetsontwerp verder uit. Ook doen zij nog aanvullende onderzoeken. Als het definitieve ontwerp verder is uitgewerkt, organiseert de provincie opnieuw een informatiebijenkomst. Dit is naar verwachting in het eerste kwartaal van 2026. Omwonenden ontvangen een uitnodiging via de post. Ook wordt de bijeenkomst aangekondigd via (sociale) media en op deze website.
Contact
Heeft u vragen over dit project? Neem dan contact op met omgevingsmanager Stef Bakker via bakkers@noord-holland.nl of 06 -10 92 43 27.