Graag ontvang ik nog een reactie op mijn vraag van 15 december, al 2 x een mail verstuurd, er wordt gewoon niet gereageerd, dus zo duidelijk naar de omwonenden zijn jullie niet.
De provincie investeert in een frequente, snelle en betrouwbare HOV-busverbinding van ’t Gooi richting Amsterdam, Schiphol en Almere. Huizen, één van de grootste gemeenten binnen Nederland zonder station, wordt hierdoor beter bereikbaar. Door het bouwen en verbeteren van P+R-terreinen met HOV-haltes sluiten Blaricum, Eemnes en Laren straks ook beter aan op R-NET, hét netwerk van snelle busverbindingen in de Randstad.
De elektrische HOV-bussen rijden straks sneller van Huizen naar Hilversum en vormen een prima alternatief voor de auto of reguliere regionale buslijnen. Samen met de betrokken gemeenten en partners grijpt de provincie de plannen aan om de verkeersveiligheid te verbeteren, de openbare ruimte een impuls te geven en bestaande natuurwaarden te versterken. Het project bestaat uit drie deelprojecten: Huizen-Blaricum, Eemnes-Laren en Laren-Hilversum.
Het plan voor de HOV-busverbinding tussen Laren en Hilversum is in oktober 2017 onherroepelijk geworden. In juni 2019 is uitvoerder BAM gecontracteerd voor de aanleg van een vrije busbaan, een natuurbrug in Anna's Hoeve en een spoorwegonderdoorgang op de Oosterengweg. De bouw is intussen in volle gang. De tracés tussen Huizen-Blaricum en Eemnes-Laren zijn begin 2018 vastgesteld. In deze gemeenten komt geen vrije busbaan: in Huizen en Blaricum maakt de bus gebruik van het reguliere wegennet om vervolgens via de A27 - met een halte op de grens van Eemnes en Laren - naar Hilversum te komen. In overleg met bewoners en belanghebbenden hebben we de ontwerpen voor Huizen-Blaricum en Eemnes-Laren verder uitgewerkt. Binnenkort worden de definitieve ontwerpen (DO) afgerond en starten ook daar de aanbestedingsprocedures. Eind 2022 gaan de elektrische HOV-bussen rijden.
HOV in 't Gooi gaat over meer dan een busverbinding. Een flink deel van het projectbudget gebruiken we om het leefklimaat en de verkeersveiligheid te verbeteren. Veel aandacht gaat uit naar een groene en natuurlijke inpassing. De bomen die moesten wijken om de plannen mogelijk te maken, worden evenredig gecompenseerd. Vooral de situatie in Hilversum leent zich voor het versterken van natuurwaarden. We bundelen de Weg over Anna’s Hoeve met het spoor en de nieuwe busbaan en bouwen daar een natuurbrug overheen. Zo vergroten we het leefgebied voor flora en fauna en dragen op een belangrijke manier bij aan biodiversiteit in het gebied. Zie onderstaande video over de toekomst van het natuurgebied.
Snel en stipt
De HOV-bus heeft straks een vaste reistijd tussen Huizen en Hilversum van 21 minuten. Sneller dan de huidige verbinding én vooral een stuk betrouwbaarder: de snelbus rijdt deels over een vrije busbaan en krijgt op het overige tracé veel voorrang. De snelbus kan hierdoor stipt volgens dienstregeling rijden. De HOV-bus is overigens aanvullend, de huidige buslijnen blijven ook rijden.
Bereikbaarheid
De HOV-bus helpt om het Tergooi ziekenhuis beter bereikbaar te maken voor OV-reizigers. Dit is een nadrukkelijke wens van patiënten en bezoekers. Ook verbetert de bereikbaarheid van bedrijven in de regio, waardoor ’t Gooi aantrekkelijker wordt als vestigings- of uitbreidingslocatie.
Rendement
Met de HOV-baan zijn de vertragingen verleden tijd en worden de ritten korter. Hierdoor kan de dienstregeling met minder bussen worden uitgevoerd. Dat spaart kosten. Tegelijkertijd zullen de inkomsten stijgen vanwege een toename van het aantal reizigers. Uit onderzoek blijkt dat de HOV-verbinding een positief exploitatie-effect heeft van minimaal 9%.
De projectorganisatie HOV in 't Gooi is zich bewust van de impact van de werkzaamheden op de omgeving. Om ervoor te zorgen dat het werk vlot, veilig en soepel verloopt zijn er vier speerpunten benoemd: samenwerking, veiligheid, omgeving en circulair bouwen.
De bussen van R-net rijden veelal gescheiden van het overige verkeer over vrije busbanen. Zo kan de reiziger vaak en stipt op tijd gebruik maken van een snelle bus. In de omgeving van Schiphol, Haarlem en Amsterdam zijn de HOV-lijnen 300 en 310 al jaren een succes. De bussen van R-NET zijn aangepast op de behoeften van minder valide reizigers.
E Bosch zegt op 15-12-2019 22:34
Wij zijn helaas niet in de gelegenheid om 17 en 18 dec naar de inloopbijeenkomst te komen maar hebben wel een vraag. Als de tunnel klaar is waar moeten de bewoners van de oosterengweg dan parkeren? Komen er parkeer plekken voor de flats of moeten bewoners verderop parkeren.wij wonen in het stuk net na de kruising met de Riebeeckweg en er is hier al zo n groot parkeerprobleem, we zitten niet te wachten op nog meer auto's. We horen graag van u