De provincie Noord-Holland werkt momenteel samen met de Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Zaanstad en Wormerland het voorlopig ontwerp voor de kruising Leeghwaterweg (N515) – Zuiderweg uit tot een definitief ontwerp. Dat is mogelijk nu door alle partijen de aanvullende financiering is geregeld. Het project gaat hiermee de volgende fase in. Het ontwerp is op hoofdlijnen klaar. Nu werken de partijen aan de laatste details voor het definitieve ontwerp. Hierin wordt onder meer extra aandacht besteed aan een veilige fietsaansluiting op de Westerringdijk. De provincie is over deze details in gesprek met betrokken partijen.
Inloopbijeenkomst 8 juli 2025
De partijen informeren inwoners en weggebruikers nu alvast over hoe het ontwerp eruit komt te zien tijdens een inloopbijeenkomst op 8 juli 2025. Tussen 17.00 uur en 19.00 uur kan iedereen op een moment dat hen het beste uitkomt langkomen op het Stadhuis van de Gemeente Zaanstad (Stadhuisplein 100, Zaandam).
Resultaten online vragenlijst begin 2024
Buurtbewoners, bedrijven, verenigingen, weggebruikers en andere belanghebbenden konden van 16 januari tot en met 2 februari 2024 hun mening en ervaringen over de kruising Leeghwaterweg (N515) – Zuiderweg delen in een online vragenlijst. Er was ook een informatiebijeenkomst voor omwonenden in de directe omgeving en naastgelegen bedrijven en verenigingen. 208 mensen hebben de vragenlijst ingevuld. Een samenvatting van de resultaten:
- Velen wonen in de buurt van de kruising (79%) en een nog groter deel maakt gebruik van de Zuiderweg (96%).
- Een klein deel gebruikt de kruising als voetganger. De meesten als fietser of automobilist.
- De voorkeur voor de aansluiting van de fietstunnel is zo goed als gelijk. 51% heeft een voorkeur voor een aansluiting op de Westerdijk en 49% voor de aansluiting op de parallelweg. Ook wanneer wordt gekeken naar de mensen die in de buurt wonen, vaak de Zuiderweg gebruiken en als fietser, is de voorkeur zo goed als gelijk. Wat wel opvalt is dat veel mensen aangeven beide oplossingen niet genoeg te vinden.
- Het wordt gewaardeerd dat er een duidelijke en gescheiden plek voor fietsers komt. Daarnaast twijfelen mensen aan de sociale veiligheid van de fietstunnel en aan de nut en noodzaak van de tunnel. Als argumenten worden gegeven dat de verkeerssituatie veilig genoeg is, dat het probleem verplaatst wordt, dat mensen de gemakkelijkste route kiezen en dat een verbetering van de Braakdijk daardoor beter is, dat er weinig verkeersongelukken plaatsvinden of dat een voorsorteerstrook voor fietsers ook genoeg is.
- 78% geeft aan de fietsoversteek bij de Braakdijk als zeer onveilig te ervaren.
- De meesten willen via e-mail op de hoogte gehouden worden over het onderzoek. Wilt u deze e-mail(s) ontvangen? Stuur dan een e-mail aan: N515zuiderweg@noord-holland.nl.
Bekijk het overzicht van de resultaten in het rapport (pdf). In dit rapport staan alleen resultaten die anoniem zijn. Alle antwoorden op de open vraag die terug te leiden zijn naar een persoon zijn weggelaten.
Overzicht informatiebijeenkomst begin 2024
Op 30 januari 2024 was een informatiebijeenkomst in het buurtcentrum De Bovenkruier in ‘t Kalf. Er waren 12 belangstellenden aanwezig. Op de bijeenkomst is uitleg gegeven over de verschillende onderdelen van het onderzoek. De aanwezigen gaven vervolgens op een luchtfoto aan welke onveilige punten zij ervaren rondom de kruising.
Ze ervaren de meeste punten die in dit project worden onderzocht ook als onveilig. Daarnaast gaven de deelnemers aandachtspunten en wensen aan. Onder andere dat automobilisten vanaf de parkeerplaats zeer slecht zicht hebben op de Zuiderweg. Ook werd de suggestie gedaan voor een ‘niet-stoppen’-vlak op de Zuiderweg. Zodat automobilisten en fietsers op de hoogte zijn van de uitrit en er tijdens files ruimte is voor verkeer om vanaf de parkeerplaats de Zuiderweg op te rijden. Ook werd meegegeven om na te denken over hoe fietsers de Westerdijk kunnen kruisen.