Geluid
Na de oplevering is gebleken dat Brug Ouderkerk extra geluid veroorzaakt wanneer zwaar verkeer over de brug rijdt. Het geluid ontstaat bij het deel waar het brugdek de vaste kant raakt en is met name in de avonden en nachten goed te horen. Om de exacte oorzaak te kunnen achterhalen en daarmee een oplossing te kunnen vinden, zijn er in mei 2025 metingen bij het brugdek uitgevoerd. De provincie verwacht in het najaar van 2025 meer duidelijkheid te hebben over een mogelijk oplossing.
Baggeren
Na oplevering bleek het noodzakelijk om de bodem van de Amstel bij de wachtplaatsen (voor beroepsscheepvaart) uit te diepen. Besloten is deze specifieke baggerwerkzaamheden uit te voeren op een moment dat Brug Ouderkerk niet bediend wordt. Daarom vinden er in de eerste maanden van 2026, naast de herstelwerkzaamheden aan de brug, ook baggerwerkzaamheden plaats. Tijdens het baggeren kunnen schepen lager dan 2,90 meter gebruik maken van de westelijke onderdoorgang. Over deze werkzaamheden volgt later meer informatie.
Klemmen brugdek
In mei 2024 bleek het brugdek van Brug Ouderkerk te klemmen, waardoor deze niet meer wilde sluiten. Onder invloed van de warme buitentemperatuur waren onderdelen uitgezet. In juli 2024 heeft de aannemer een aantal millimeters van het rij-ijzer afgefreesd, zodat dat brug meer ruimte heeft om uit te zetten bij warm weer. Sindsdien monitort de provincie de brug dagelijks bij warm weer. Indien nodig koelt de aannemer de brug met water om te voorkomen dat de brug opnieuw gaat klemmen.
Storingen
Geen enkele brug is helemaal storingsvrij. Een beweegbare brug is tenslotte een machine die kan haperen. Voor het verkeer is elke storing er 1 teveel. Zeker voor een belangrijke provinciale weg zoals de N522 en voor een veel bevaren rivier als de Amstel. De provincie doet er dan ook alles aan om storingen te voorkomen en om opgetreden storingen zo snel mogelijk op te lossen.