Weten hoe andere automobilisten de rijhulpsystemen in hun auto ervaren? Lees hieronder het interview met Martijn Stalenhoef.
Ik ben na veel wikken en wegen in een Tesla Model S gestapt. Voor mij betekent dit dat ik me uitvoerig heb ingelezen in zo'n beetje alles wat met die auto te maken heeft. Zeker de rijhulpsystemen van Tesla liggen nog weleens onder een vergrootglas. Dus dan spit je eerst de handleiding door en pluis je daarna internetforums uit. Soms worden er ook features toegevoegd in een update en dat kan je dan op het scherm lezen in de release notes.
Ik heb in deze auto de Autopilot 2.5. Dat wil zeggen: adaptive cruise control, autopark, summon, autosteering (lane keeping, maar dan ook met bochten), forward collision avoidance en navigate on autopilot. Je merkt daar het meeste van met filerijden. Gewoon aansluiten en daarna de auto zijn werk laten doen. Lost de file op, dan trekt de auto netjes op tot de maximumsnelheid.
Als je langere afstanden rijdt, dan zit je toch meer ontspannen achter het stuur. In Nederland maak je er niet altijd optimaal gebruik van: door de vele op- en afritten heb je vaak zijdelingse verplaatsingen en daar is de autopilot niet zo goed in. Hij heeft meer tijd en ruimte nodig om van rijstrook te wisselen dan een menselijke bestuurder. Het moet natuurlijk super veilig gebeuren en daarom neemt de auto best een ruime veiligheidsmarge.
Om nu te zeggen dat de auto helemaal automatisch rijdt: nee. Je moet als bestuurder blijven opletten en Tesla heeft een eigen manier om dat te controleren: van tijd tot tijd controleert de auto of je het stuur nog vast hebt. Autopark en summon zijn beperkt handig. Vaak ben je zelf sneller met inparkeren. Summon is in Nederland/Europa praktisch waardeloos. Het idee is dat je je auto naar je toe kunt laten rijden zonder dat je erin zit, maar in de praktijk moet je zo dichtbij staan dat je net zo goed direct kan instappen.
Het forward collision avoidance systeem geeft wat gemengde gevoelens. Soms ziet het systeem een obstakel dat er helemaal niet is en dan remt de auto (best hard!). Dat is niet handig als er iemand op je bumper kleeft. Aan de andere kant heeft het me ook al eens voor een aanrijding behoed toen iemand vlak voor me vanuit stilstand van rijstrook wisselde. De auto stond toen eerder op de rem dan ik.
Op een minder dramatische wijze doet de adaptive cruise control dat ook. Als het verkeer vóór je langzamer gaat rijden, dan jij ook. En zo houd je fijn je afstand met je voorligger.