Leerlingen van Keizer Karel College ontwerpen voedselbos

Wie maakt het beste voedselbos voor een gezin van 4 personen? Met die opdracht stuurde de provincie leerlingen van het Keizer Karel College in Amstelveen op pad. Een voedselbos is een door mensen gemaakt ecosysteem gericht op duurzame voedselproductie.

3 klassen van het technasium deden mee, verspreid over 23 teams. Elk team presenteerde hun ontwerp aan de opdrachtgever. De winnaars zijn inmiddels bekend. Zij mochten hun ontwerp nog een keer online presenteren aan gedeputeerde natuur Esther Rommel.

Lerares Sietske Roos kijkt tevreden terug op het project. “De leerlingen hebben hard gewerkt en er veel van opgestoken.” 

Hoe zijn jullie met dit project in aanraking gekomen?

Vorig jaar deden we mee aan de Technasium Top Award. Dat is een landelijke technasiumwedstrijd. Na afloop hebben we aangegeven dat we wilden meedoen met een project van de provincie. Zo zijn we bij Geneviève Arends, die het scholierenprogramma van de provincie Noord-Holland verzorgt, terechtgekomen. Zij vertelde ons over het voedselbosproject dat werd gegeven door Hillebrand Breuker. We hebben daar aan meegedaan en daar hebben we echt geen seconde spijt van gehad. 

Hoe verliep het project?

“Ik heb natuurlijk eerst contact gehad met Geneviève en Hillebrand. Hillebrand deed een vergelijkbare opdracht al eerder op de Universiteit van Amsterdam. Leerlingen moeten bij ons vaak een opdracht maken en daarbij een stappenplan doorlopen. Dat was dit keer anders. We hebben de opdracht heel open gehouden. Ze moesten uiteindelijk een voedselbos ontwerpen voor een gezin met 2 kinderen en dit uitwerken met het programma Scrum. Daarmee leren de leerlingen plannen. Wat zijn de grote brokken werk die gedaan moeten worden? Vervolgens deelt de leerling die op in steeds kleinere brokjes. Zo is het duidelijk welk werk er ligt en wanneer het af moet zijn. Normaal gesproken geven wij de grote brokken werk als deelopdracht, maar dit keer bedachten ze dat zelf. Ze moesten bijvoorbeeld nagaan welke mensen er belangrijk zijn voor een voedselbos. Met die informatie maakten ze een stakeholderscirkel. In overleg met Hillebrand hebben we de grote lijnen uitgezet voor de uiteindelijke opdracht.” 

Hoe vonden de leerlingen het om te leren over het voedselbos en er uiteindelijk een te ontwerpen? 

“Ze vonden het erg spannend en leuk om te doen. Hillebrand heeft de leerlingen nog de film ‘The biggest little farm’ laten zien over een gezin uit Californië dat vanuit het niets op een dor stuk land een succesvolle boerderij begint. Vervolgens nam hij ze mee naar het Amsterdamse bos. Daar heeft hij ze verteld welke planten eetbaar zijn en welke niet. Ook heeft hij ze meer geleerd over waar een voedselbos aan moest voldoen. Dat was echt heel leuk en interessant voor de leerlingen. Bij de presentaties zag je echt dat de leerlingen hard gewerkt hadden, en er veel van hadden opgestoken. Ik kan het dan ook alle scholen aanraden.”

Tot slot, wie zat er in het winnende groepje en wat was hun ontwerp?

Het winnende groepje bestond uit de kanjers Sita, Laureen, Jens en Sander. Zij hadden een uniek project waar donuts in zaten verwerkt. Door de donuts was er een automatisch irrigatiesysteem dat naar de planten toeging, en er was via de donuts ook voedsel verkrijgbaar. Het ontwerp zat uitermate ingenieus in elkaar, en doe ik nu eigenlijk te kort. Wil je een goede uitleg, bekijk dan hun presentatie op YouTube.

Presentatie van scholieren aan gedeputeerde Esther Rommel
De presentatie van Sita, Laureen, Jens en Sander aan onder andere gedeputeerde Esther Rommel
 

Scholieren met ontwerp
Sita, Laureen, Jens en Sander met hun winnende ontwerp