Ontheffing van verkeersregels op een provinciale weg aanvragen (Vrijstelling Medegebruik Busbaan)
Op de openbare weg gelden verkeersregels. Heeft u vrijstelling van deze regels nodig? Omdat u op een busbaan moet rijden? Dan vraagt u een ontheffing van de regels aan bij de wegbeheerder.
De provincie is eigenaar van diverse (openbare) wegen (inclusief fietspaden en parallelwegen). Indien u vrijstelling nodig heeft omdat u (mede)gebruik wilt maken van de busbanen, moet u dit aanvragen bij de desbetreffende wegbeheerder.
- U wilt (mede)gebruik maken van een busbaan (medegebruik busbaan)
Uw aanvraag dient dan te voldoen aan (1 van) de volgende eisen:
- Vervoer van een grote groep personen, waarmee door collectief aangeboden vervoer, onveilige situaties voorkomen kunnen worden.
- Vervoer van doelgroepen met een indicatie voor cliëntenvervoer op grond van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten van en naar een AWBZ-locatie, waar dagbesteding en/of zorg wordt aangeboden en waarbij geen sprake is van individueel vervoer.
- Vervoer van personen en materialen ten behoeve van incidentele werkzaamheden, waarbij deze slechts te bereiken zijn via de busbaan of busstrook waarvoor ontheffing wordt gevraagd.
Digitaal: U logt in op het formulier. Als particulier maakt u hierbij gebruik van DigiD. Als organisatie maakt u gebruik van eHerkenning. De gegevens zoals bekend in de Basisregistratie Personen of het Handelsregister van de KvK worden automatisch ingevuld. Hierna kunt u de overige gegevens invullen, de bijlagen uploaden en deze verzenden. U ontvangt een automatisch gegenereerde digitale ontvangstbevestiging.
Heeft u nog geen DigiD of eHerkenning? Vraag deze dan aan voordat u begint met de digitale aanvraag. Voor eHerkenning heeft u een middel nodig waarmee u voor uw organisatie gemachtigd bent voor:
Dienstverlener: Provincie Noord-Holland
Dienst: Digitaal Loket
Betrouwbaarheidsniveau: minimaal EH2+
Bent u intermediair en wilt u namens een andere organisatie een aanvraag indienen? Per 1 februari 2022 kunt u geen gebruik meer maken van een machtigingsformulier als bijlage. In plaats daarvan regelt u ketenmachtiging waarmee u via eHerkenning inlogt.
Meer informatie staat in de handreiking gebruik DigiD en eHerkenning.
Per post: U kunt het aanvraagformulier invullen, uitprinten en (voorzien van alle bijlagen en een natte handtekening) opsturen. Ook kunt u de aanvraag afleveren bij onze ontvangstbalie, Houtplein 33 te Haarlem.
De provincie neemt binnen 8 weken na ontvangst een besluit over uw aanvraag. Verzoeken om aanvulling van de gegevens kunnen zorgen voor vertraging van de behandelingstermijn van uw aanmelding.
Heeft u een vraag? Wij helpen u graag verder. Neem contact met ons op via het Servicepunt.
U kunt binnen 6 weken bezwaar maken tegen het besluit over uw aanvraag. Bent u het niet eens met de uitspraak? U heeft dan nog 6 weken de tijd om beroep aan tekenen bij de rechtbank.
Voor het in behandeling nemen van uw aanvraag zijn legeskosten verschuldigd.