Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Provincie wil veerverbindingen toekomstbestendig maken

Publicatiedatum: 17 december 2025

Laatst gewijzigd: 17 december 2025

0 reacties

De provincie Noord-Holland wil samen met gemeenten en exploitanten werken aan toekomstbestendige veerverbindingen.

Ponten zijn onmisbaar voor de bereikbaarheid van dorpen, steden en natuurgebieden in de provincie. Daarom onderzoekt de provincie hoe samenwerking kan helpen om kosten te verlagen, aan nieuwe eisen te voldoen en het netwerk van veerverbindingen ook in de toekomst goed te laten functioneren.  

Een provincie vol overtochten

In Noord-Holland varen ongeveer 70 veerverbindingen, in allerlei soorten en maten. Grote veerboten, zoals de verbinding tussen IJmuiden en Velsen-Noord en de bekende dienst naar Texel, spelen een rol in het dagelijks vervoer van forenzen en scholieren. Maar ook zijn er tientallen kleinere fiets- en voetveren die deel uitmaken van recreatieve routes. Op de Pontjesroute rond het Alkmaarder- en Uitgeestermeer vind je zelfs nog handbediende pontjes die je zelf naar de overkant moet trekken.

Dagelijks vervoer voor bereikbaarheid

Voor veel inwoners is een pont een vast onderdeel van de reis naar werk of school. Zonder de veren zouden mensen moeten omrijden en zouden sommige plekken minder goed of zelfs helemaal niet bereikbaar zijn. De veerverbindingen zijn daarmee een belangrijk onderdeel van het regionale mobiliteitsnetwerk.

Pontjes met historie

Verschillende ponten hebben een lange geschiedenis. In 1819 is al bepaald dat er op meerdere plekken langs het Noordhollandsch Kanaal blijvende verbindingen moeten zijn. Op veel plekken liggen inmiddels bruggen. Alleen bij ’t Schouw en Anna Paulowna verzorgt de provincie nog altijd zelf de overtochten. Ook het bekende Jan Hop-pontje vaart al sinds 1911 en is daarmee een van de oudste actieve pontjes in de regio. Wie de Pontjesroute fietst, komt bovendien langs droogmakerijen, molens en historische verdedigingswerken zoals Fort Spijkerboor.

Van houten schepen tot elektrisch varen

Pontjes zijn door de jaren heen steeds verder gemoderniseerd. Houten boten maakten plaats voor stalen schepen en handbediende ponten kregen motoren. Steeds meer ponten varen vandaag de dag volledig elektrisch, zoals het Molletjesveer bij Krommenie–Wormerveer. Dat maakt de overtocht stiller, schoner en duurzamer, terwijl het karakter behouden blijft.

Samen werken aan de toekomst

De kosten voor exploitatie stijgen en de eisen voor veiligheid, duurzaamheid en personeel worden strenger. Daarom kijkt de provincie samen met gemeenten en exploitanten hoe de veerverbindingen toekomstbestendig kunnen blijven.  De provincie richt zich vooral op veerverbindingen die bijdragen aan de regionale bereikbaarheid. Hoe de samenwerking precies wordt vormgegeven, wordt de komende tijd verder onderzocht.

Lees ook het artikel over pont 't Schouw uit ons digitale magazine &Holland.

Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.