Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Vragenlijst over meedenken openbaar vervoer meer dan 2500 keer ingevuld

Publicatiedatum: 6 maart 2025

Laatst gewijzigd: 6 maart 2025

0 reacties

Van woensdag 13 november tot en met woensdag 4 december 2024 kon een online vragenlijst ingevuld worden over het reizen met de bus.

De provincie ontving in totaal 2510 ingevulde vragenlijsten. Het onderzoek ‘Denk mee over het OV!’ is gedaan als voorbereiding op de aanbesteding van het busvervoer in de ov-gebieden Noord-Holland Noord en Haarlem/IJmond.

Over de deelnemers

Het onderzoek kon anoniem worden ingevuld. Om de onderzoekers toch een beeld te geven van de deelnemers werd hen gevraagd naar hun postcode, leeftijd, geslacht en dagelijkse bezigheid. Hieruit valt te constateren dat de meeste deelnemers wonen in de 2 ov-gebieden waar het onderzoek over ging. Met een redelijk gelijke verdeling tussen het landelijke Noord-Holland Noord en het meer stedelijke Haarlem/IJmond. Zie ook onderstaande kaart.

Kaart met verdeling van deelnemers per gemeente
Kaart met verdeling van deelnemers per gemeente

39% van de deelnemers is 45 jaar of jonger en de vragenlijst is het meest door vrouwen ingevuld (57%). Iets meer dan de helft van de deelnemers is werkend, een kwart is gepensioneerd en 13% is student of scholier.

Reacties op dilemma’s

In de vragenlijst kregen de deelnemers 7 dilemma’s voorgelegd. Hen werd gevraagd om aan te geven wat zij liever hebben. Hieronder ziet u de resultaten daarvan.

Dilemma 1

Heeft u liever een bus op een kwartier loopafstand die 4 keer per uur gaat

OF

Een bus op 5 minuten loopafstand die 2 keer per uur gaat

De deelnemers hebben hierbij een lichte voorkeur voor een bus op 5 minuten loopafstand die 2 keer per uur gaat.

Dilemma 2

Heeft u liever directe routes zonder omwegen met bushaltes aan de rand van dorpen en daardoor kortere reistijden

OF

Routes door alle dorpen met meer bushaltes en tussenstops en daardoor langere reistijden

De deelnemers hebben hierbij geen uitgesproken voorkeur. Er lijkt een zeer lichte neiging te zijn voor routes door alle dorpen met meer bushaltes en daardoor een langere reistijd.

Dilemma 3

Heeft u liever bussen die vaker rijden tijdens de spitsuren maar daarbuiten minder vaak

OF

Geen uitbreiding van ritten in de spits en evenveel bussen buiten de spits

De deelnemers hebben hierbij een lichte voorkeur voor geen uitbreiding in de spits en evenveel bussen buiten de spits.

Dilemma 4

Heeft u liever meer 30 km/uur zones voor betere verkeersveiligheid maar daardoor langere reistijden

OF

Minder 30 km/uur zones, met dezelfde reistijden als nu, maar met minder verkeersveiligheid

De deelnemers hebben hierbij een lichte voorkeur voor minder 30-kilometerzones met dezelfde reistijd als nu.

Dilemma 5

Heeft u liever meer bussen in het weekend, maar daardoor minder aanbod doordeweeks

OF

Meer bussen tijdens werkdagen, met minder aanbod in het weekend

De deelnemers hebben hierbij een lichte voorkeur voor meer bussen op werkdagen en minder aanbod in het weekend.

Dilemma 6

Heeft u liever goed werkende digitale informatievoorziening via internet/apps met actuele reisinformatie

OF

Een klantenservice die telefonisch bereikbaar is met meer persoonlijke hulp

De deelnemers hebben hierbij een voorkeur voor goed werkende apps met actuele reisinformatie.

Dilemma 7

Heeft u liever een bus die 1 keer per uur rijdt, maar alleen op maandag t/m vrijdag overdag

OF

Een bus die ook ’s avonds en op zaterdag en zondag rijdt, maar die je altijd van tevoren moet reserveren/boeken

De deelnemers hebben hierbij een lichte voorkeur voor een bus die ook ‘s avonds en in het weekend rijdt, maar die altijd vooraf gereserveerd moet worden.

Vervolg

Momenteel worden de antwoorden op de vragenlijsten bestudeerd door experts van de provincie. De resultaten worden meegenomen in de plannen en keuzes voor de aanbesteding. De provincie maakt daarvan een Programma van Eisen. Hierin gaat het om concretere keuzes voor buslijnen en bushaltes. Naar verwachting stellen Gedeputeerde Staten het concept Programma van Eisen voor de zomer vast. Vervolgens is het 6 weken mogelijk om daarop een reactie te geven. Na het besluit van Gedeputeerde Staten wordt het volledige onderzoeksrapport gepubliceerd.

Opdrachtgever

De provincie Noord-Holland is opdrachtgever voor het busvervoer in Noord-Holland Noord en in Haarlem/IJmond. In beide ov-gebieden is Connexxion nu de vervoerder. In de wet staat dat de provincie het busvervoer eens in de 10 jaar opnieuw moet aanbesteden.

Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.