Over het project

De N525 vormt een barrière tussen de Bussummer- en Westerheide (noordzijde) en de Zuiderheide en het Laarder Wasmeer (zuidzijde). Door de aanleg van 6 natuurverbindingen in het Gooi worden de bos- en heidegebieden verbonden met de Utrechtse Heuvelrug en de laagveennatuur van de Vechtstreek.

Door de natuurbrug krijgen dieren zoals hagedissen, marters, hazelwormen, herten, reeën en dassen een groot en divers leefgebied waardoor hun overlevingskansen verbeteren. De natuurverbinding N525 is de laatste van 6 verbindingen in het Gooi, waarmee de bos- en heidegebieden worden verbonden met de Utrechtse Heuvelrug en de laagveennatuur van de Vechtstreek.

Het schetsontwerp voor de natuurverbinding N525 is afgerond. Dit is gemaakt in opdracht van de provincie Noord-Holland. De gemeenten Laren en Hilversum, het Goois Natuur Reservaat en een klankbordgroep hebben input geleverd voor dit schetsontwerp. De stuurgroep heeft eind 2021 ingestemd met het schetsontwerp voor een natuurbrug en heeft daarbij enkele aandachtspunten meegegeven. De colleges van burgemeester en wethouders en de gemeenteraden zijn hierover per brief geïnformeerd. 

Locatie

De natuurverbinding komt over de N525 tussen Laren en Hilversum, tussen de Schaapskooi (voormalige paardenpensionstal) en het terrein van het drinkwaterpompstation van Vitens. 

Schetsontwerp

Het schetsontwerp is een natuurbrug over de bestaande weg. Een natuurbrug is bewezen geschikt als faunapassage voor alle gewenste diersoorten (bos- en heidedieren) en heeft daardoor de grootste ecologische functionaliteit. Een natuurbrug over de bestaande weg scoort het best qua complexiteit en haalbaarheid. De natuurverbinding wordt verder uitgewerkt als natuurbrug 'zonder recreatief medegebruik’. Als mensen de natuurbrug ook gaan gebruiken kan dit de dieren juist afschrikken waardoor zij de brug niet gaan gebruiken. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Er is ook geen noodzaak voor recreatief medegebruik, omdat er in principe voldoende oversteekmogelijkheden zijn, zoals de tunnel bij La Place en de dagcamping Hilversum-Laren. De tunnel bij La Place wordt bovendien verbeterd.  

Voor het schetsontwerp is ook gekeken naar de opties voor een natuurbrug met verdiepte wegligging of een ecotunnel. Voor beide opties is niet gekozen omdat ze ongewenste gevolgen hebben. Voor een natuurbrug met verdiepte wegligging moeten de meeste laanbomen worden gekapt, is de sociale veiligheid lager en wordt het profiel van de historische weg aangetast. Een ecotunnel biedt de minste ecologische voordelen. Een aantal van de diersoorten zal niet of minder gebruikmaken van een tunnel.

Vervolg

Het schetsontwerp van de natuurbrug wordt nu verder uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Het definitieve ontwerp wordt getoetst op ecologische functionaliteit door onderzoeksinstituut Alterra. Het ontwerp wordt ook getoetst op ruimtelijke kwaliteit door de provinciale Adviescommissie Ruimtelijke Ontwikkeling (ARO). De bouw van de natuurbrug staat gepland voor 2026. Na de bouw wordt de natuurlijke omgeving van de natuurbrug ingericht tot een verbindingszone: dit betekent dat bos en heide daar gecombineerd gaan worden.