Buitenpoorten

Buitenpoorten zijn trein- of busstations die grenzen aan bijzondere natuur- of recreatiegebieden en de stad verbinden met het buitenleven. Voor mensen die de drukte en het lawaai van de stad willen ontvluchten, is een Buitenpoort het ideale startpunt.

Buitenpoorten verleiden bezoekers met de trein naar de natuur te gaan. Onder meer door verbeterde routes en bewegwijzering naar recreatiegebieden, maar ook door extra voorzieningen zoals een café of restaurant dicht bij het station.

Toegang tot de natuur

Steden worden steeds drukker en voller. Mensen zoeken een groene omgeving op om tot rust te komen. De provincie wil dat toeristen en recreanten met de trein naar de natuur reizen. Dat is duurzaam. Daarom is in de Metropoolregio Amsterdam gekeken welke stations dicht bij de natuur liggen en goed te bereiken zijn. Om van stations poorten te maken naar de natuur moet het landschap al gevoeld worden op het station zelf. Ook leiden duidelijke routes recreanten naar bijvoorbeeld wandel- en fietsroutes. 

Buitenpoorten: toegangspoorten naar het landschap
Wat is het idee achter Buitenpoorten? In deze video nemen ontwikkelaars u mee.

Omwonenden

Voor omwonenden kunnen buitenpoorten van grote waarde zijn. De ontwikkeling ervan biedt kansen voor het herinrichten van het stations(gebied), wat de openbare ruimte verbetert. En het toegankelijker maken van het natuurgebied maakt het aantrekkelijk om in de buurt van een buitenpoort te wonen. De leefkwaliteit in de regio wordt beter. 

Handboek Buitenpoorten

Om te onderzoeken hoe stations het beste ingericht kunnen worden als buitenpoort, werd in 2019 gestart met station Santpoort Noord. Dit station geeft toegang tot natuurgebied Nationaal Park Zuid-Kennemerland. De pilot op Santpoort Noord was een samenwerking van de provincie Noord-Holland, NS, Metropoolregio Amsterdam, gemeente Velsen en Nationaal Park Zuid-Kennemerland.

Na de pilot van een half jaar zijn de aanpassingen op het station verwijderd en de resultaten geëvalueerd. Om de kennis die is opgedaan tijdens de pilot te delen met overheden en vervoerders, is er het Handboek Buitenpoorten. Het Handboek laat zien wat de ingrediënten van een buitenpoort zijn en hoe een station volgens een stappenplan ontwikkeld kan worden.

Buitenpoorten in ontwikkeling

Samen met onder andere de gemeente Gooise Meren, ProRail, NS, Goois Natuurreservaat en Metropoolregio Amsterdam wordt buitenpoort Bussum-Zuid ontwikkeld. Station Bussum-Zuid heeft alle mogelijkheden om een buitenpoort te worden: het ligt 30 minuten reizen vanaf Amsterdam, het heidelandschap met vele wandelroutes ligt dichtbij en er zijn horecagelegenheden. Planning is om de Buitenpoort Bussum-Zuid eind 2022 te openen.

Samen met de gemeente Zaanstad, NS en Recreatie Noord-Holland is de ontwikkeling van potentiële buitenpoort station Wormerveer gestart. Ook wordt bekeken hoe station Wormerveer aan kan sluiten op station Zaanse Schans, als toeristische toegangspoort naar de Zaanse Schans.
Verder wordt onderzocht hoe station Castricum een buitenpoort kan worden, net als station Haarlem Spaarnwoude en station Halfweg-Zwanenburg.

Samenwerking

Buitenpoorten is een initiatief van de provincie Noord-Holland, NS, Metropoolregio Amsterdam, IVN, gemeenten en natuurorganisaties. Daarnaast werkt de provincie samen met Recreatie Noord-Holland, ProRail, Bureau Spoorbouwmeester, lokale ondernemers, organisaties en bewoners.
Geïnteresseerd om aan de slag te gaan met buitenpoorten? Stuur een e-mail naar: ovknooppunten@noord-holland.nl.
 

 

Uitgelicht

Buitenpoort Santpoort Noord

Documenten