Over het project
De Zandvoortse en Bloemendaalse kust zijn al jaren populaire bestemmingen. Bij mooi weer of strandevenementen reizen er veel mensen naar de kust. Op zonnige dagen is de toestroom van auto’s naar Bloemendaal aan Zee en Zandvoort zo groot, dat de verkeersafwikkeling verstoord raakt en er files ontstaan.
Samen slim naar zee
Hoe gaan we in Zuid-Kennemerland samen slim naar zee? Op zo’n manier dat het dagelijks woon-werkverkeer niet verslechtert en bewoners geen overlast ervaren?
Met de gemeenten Bloemendaal, Zandvoort, Haarlem en Heemstede onderzoekt de provincie Noord-Holland welke maatregelen genomen kunnen worden om de kust goed bereikbaar te houden. Zodat iedereen kan genieten van zonnige dagen, activiteiten en evenementen aan de kust.
Het onderzoek is begin 2023 begonnen en loopt tot en met oktober 2024. Aan het einde van het onderzoek worden afspraken gemaakt over welke maatregelen worden uitgevoerd en door wie.
'Met de fiets of met het ov? Denk mee, hoe naar zee!'
Wat zijn de oplossingen? Denk mee!
De provincie en gemeenten werken aan een pakket aan maatregelen. Om tot deze maatregelen te komen, vinden zij het volgende belangrijk:
- We verbeteren de fietsbereikbaarheid van de kust:
- We streven naar minder files en drukte op autowegen, zodat de bus goed doorrijdt;
- We faciliteren openbaar vervoer en fiets voor extra bezoekers naar de kust openbaar vervoer of fiets.
Provincie en gemeenten willen gebruikmaken van de kennis en ervaring uit de omgeving en ideeën ophalen.
De ideeën maken kans als ze een oplossing bieden voor één van de volgende thema’s:
- Betere reisinformatie
- Meer op de fiets
- Aantrekkelijk openbaar vervoer
- Meer bezoekers in de toekomst
- Parkeren
- Slim omgaan met autoverkeer
- Kleine verbeteringen aan de weg
Hieronder leest u meer over hoe de gemeenten en de provincie tot deze thema’s zijn gekomen.
Analyse probleem met data
De bereikbaarheid van de kust is geen nieuw probleem en ook niet een eenvoudig probleem om op te lossen. De gemeenten en de provincie zijn daarom vorig jaar begonnen met alle gegevens die er zijn gezamenlijk boven tafel te krijgen. Waar is het druk, hoe erg is het en op welke dagen? Denk aan verkeersveiligheid, verkeershinder (overlast), vertraging in het openbaar vervoer en files.
Deze verkenning was een actualisatie van bestaande data en informatie. Nieuwe en toekomstige situaties zijn daarin verwerkt, zoals woningbouw en de groei van het recreatieve verkeer. Door verschillende bronnen te combineren, is een ordening gemaakt van stranddagen. Het weertype is gekoppeld aan bezoekersaantallen en de verdeling over de vervoersmiddelen (fiets, openbaar vervoer en auto).
Wat heeft de analyse opgeleverd?
- Op ongeveer 45 dagen per jaar treden knelpunten op door bezoek aan de kust;
- Op tropische dagen (gemiddeld 8 dagen per jaar) trekt de kust ongeveer 100.000 bezoekers verdeeld over Zandvoort en Bloemendaal aan Zee;
- Dit zorgt voor veel drukte op de wegen tussen 10.00 en 16.00 uur (bovenop de andere dagelijkse knelpunten);
- Ook op mooie voor- en najaarsdagen trekt de kust veel bezoekers (ongeveer 80.000);
- De kust in Zuid-Kennemerland is een belangrijke toeristische bestemming voor de dagtoerist. Dat is enerzijds goed voor de lokale economie, maar verkeer en drukte zorgt ook voor overlast voor de omgeving en de natuur.
Wat zien we op die drukke dagen?
- De vele auto’s die een parkeerplaats zoeken, veroorzaken problemen voor veiligheid en leefbaarheid;
- Files en drukte door autoverkeer geven overlast voor om- en aanwonenden van de wegen;
- Files en drukte door autoverkeer levert ook vertraging op voor de bus;
- Door de slechte busverbinding vanuit hoek Haarlemmermeer en de lange wachttijden is de bus geen alternatief voor de auto;
- Smalle fietspaden en krappe kruisingen zijn tijdens drukke dagen extra onveilig.
De provincie herkent het beeld dat uit de analyse naar voren komt en ziet ook dat de gemeenten Haarlem en Heemstede last ondervinden van het gemotoriseerd verkeer. De gemeente Zandvoort heeft een economisch belang bij veel bezoekers. Bloemendaal ervaart last, maar heeft ook een economisch belang. Het is voor de provincie belangrijk dat de regio nu en in de toekomst goed bereikbaar en leefbaar is.
Meer informatie
In de uitgebreide achtergrondrapportage (pdf, 3 MB) en eindnotitie (pdf, 679 kB) zijn alle bevindingen en data terug te vinden. Voor vragen hierover, neem contact op met Martijn Ridder, omgevingsmanager via samenslimnaarzee@noord-holland.nl.
Relatie met Zeeweg (N200)
Naast dit bereikbaarheidsonderzoek is de provincie bezig met een onderzoek naar een veiligere Zeeweg (N200). De Zeeweg is een belangrijke route naar de kust. Ingenieursbureau RHDHV is in oktober 2023 tot meerdere varianten gekomen. Er wordt nog geen ontwerp gekozen, omdat het onderzoek naar Bereikbaarheid kust nu nog loopt. Al eerder zijn er in het onderzoek Zeeweg N200 veel reacties binnengekomen om de veiligheid op de Zeeweg te verbeteren. Een aantal daarvan gaan in op het verbeteren van de doorstroming. Deze ideeën worden meegewogen in het uiteindelijke pakket maatregelen voor een bereikbare kust.