Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Maatregelen Krommenie/Assendelft

De verkeersoverlast van de N203 zet de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft onder druk. Om de situatie op korte termijn te verbeteren, werken de provincie Noord-Holland, de gemeente Zaanstad en de Vervoerregio Amsterdam samen aan een aantal maatregelen. Het gaat om ingrepen op het gebied van ruimtelijke inrichting, verkeer, openbaar vervoer en de fiets.

Voor veel autoverkeer is de N203 bij Krommenie en Assendelft de dagelijkse route tussen de A8 en A9. Omwonenden ervaren al jaren grote overlast van deze steeds drukkere provinciale weg.

De provincie wil de leefbaarheid in en rond Krommenie en Assendelft op korte termijn verbeteren. Hiervoor is in het coalitieakkoord Verbindend vooruit! (pdf) een bedrag van € 11 miljoen gereserveerd. De provincie werkt hierbij nauw samen met de gemeente Zaanstad, de Vervoerregio Amsterdam en de NS.

Maatregelen

Er zijn 2 categorieën maatregelen: maatregelen die door de provincie worden opgepakt, en maatregelen waar een van de andere partijen initiatiefnemer is. Er wordt gekeken naar maatregelen op het gebied van ruimtelijke inrichting, verkeer, openbaar vervoer en fiets.

Voor bijna alle maatregelen is een verdere uitwerking nodig. Bijvoorbeeld door samen met bewoners een precies ontwerp te maken of door het succes van maatregelen na te gaan.

Een compleet overzicht van alle maatregelen staat in de infographic (pdf) (alleen geschikt voor desktop/laptop).

Eerdere onderzoeken

De maatregelen komen voort uit de 2 onderzoeken van de provincie in 2020 om de leefbaarheid te verbeteren. In het ene werd gekeken naar maatregelen om de overlast van het verkeer op de N203 bij Krommenie te beperken. In het andere werd onderzocht hoe het openbaar vervoer en de fietsfaciliteiten van Krommenie en Assendelft beter en aantrekkelijker kunnen worden. In het onderzoek naar de leefbaarheid rondom de N203 konden bewoners via 2 online participatierondes hun stem laten horen.

Verbinding A8-A9

Om het verkeer een andere route te bieden en de rijkswegen A8 en A9 met elkaar te verbinden deed de provincie samen met de regio en het Rijk onderzoek naar de mogelijke aanleg van een Verbinding A8-A9. Uit die onderzoeken komt dat 2 van de 3 onderzochte alternatieven voor een verbindingsweg tussen die A8 en A9 niet haalbaar en maakbaar zijn. Het gaat om het begin 2022 vastgestelde Landschapsplan (Golfbaanalternatief) en om een verbindingsweg langs de nieuwe wijk Kreekrijk. Wel start de provincie na de zomer een variantenstudie voor de bestaande verbindingsweg N203. Doel van de variantenstudie is om de N203 zó in te richten dat het verkeer beter doorstroomt en zo min mogelijk overlast veroorzaakt voor aanwonenden. Een deel van het pakket Maatregelen Krommenie/Assendelft wordt in die variantenstudie N203 opgenomen. 

Langs de Provincialeweg in Krommenie (N203) staat vanaf maandag 18 november 2024 een meetstation op het kruispunt met de Vlietsend. Dit meetstation van TNO meet de luchtkwaliteit.

Betrouwbare metingen

Voor een betrouwbaar beeld van de luchtkwaliteit moet er minimaal 1 jaar met goede apparatuur worden gemeten. De metingen bij het Vlietsend lopen door tot eind januari 2026. Vanaf half april 2025 tot half juli 2025 stonden er ook 2 andere meetstations iets verder van de N203. 1 in Krommenie en 1 in Assendelft. Door die gegevens te combineren kan TNO zien wat het effect van het verkeer is op de luchtkwaliteit langs de N203. 

Meetmethode

Het meetstation meet fijnstof (PM2,5 en PM10) en stikstofdioxide (NO2). Na een jaar analyseert TNO de gegevens. De cijfers worden naast de normen gelegd die voor fijnstof en stikstofdioxide gelden. Het gaat dan om de EU-grenswaarden en de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie. Ook de invloed van het verkeer op de N203 op de luchtkwaliteit wordt meegenomen in de eindrapportage.

Hoe nu verder

In juni 2025 deelde TNO de eerste resultaten. Na nog een halfjaar meten volgt een analyse van alle meetresultaten. Het eindrapport is naar verwachting rond april 2026 beschikbaar.

Bekijk de video 'TNO meet luchtkwaliteit in Krommenie'.

Achtergrond

In maart 2024 boden bewoners uit Krommenie gedeputeerde Jeroen Olthof een petitie aan met de vraag om de luchtkwaliteit rondom de Provincialeweg (N203) in Zaanstad-Noord te meten met TNO-goedgekeurde apparatuur. De oproep voor het plaatsen van een meetstation was ook aangekaart vanuit de raad van de gemeente Zaanstad. De gedeputeerde zegde de plaatsing van een meetstation toe. TNO voert het onderzoek uit in opdracht van de provincie. De meetapparatuur van TNO meet alleen de luchtkwaliteit. Andere metingen, zoals geluid, zijn met de apparatuur van TNO niet mogelijk.

Luchtkwaliteit en gezondheid

Goede luchtkwaliteit is belangrijk voor de gezondheid van bewoners. Meer informatie over de effecten van vervuilde lucht op de gezondheid staat op de sites van het RIVM en de GGD Zaanstreek-Waterland:

Andere meetstations

Langs de Provincialeweg en in de buurt daarvan wordt al op meerdere plekken gemeten. Zo staan er meetstations van GGD Amsterdam die in opdracht van de provincie of gemeente stikstofdioxide meten in de regio, waaronder in Zaanstad. Deze meetpunten zijn opgenomen in het luchtmeetnet, waarin ook een aantal andere locaties in Noord-Holland is opgenomen waar de luchtkwaliteit doorlopend wordt gemeten. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de regio IJmond en in de Haarlemmermeer (Schiphol). Ook Hollandse Luchten, het burgermeetnetwerk in de provincie, heeft meetpunten in de buurt van de Provincialeweg.

Hollandse Luchten

Bij Hollandse Luchten meten Noord-Hollanders zelf de kwaliteit van de lucht met betaalbare meetsensoren. De meetresultaten worden als open data gepubliceerd. In Zaanstad is Hollandse Luchten actief in 3 gebieden: Kogerveld, Oud Koog aan de Zaan, en in de buitenpolder langs de lijn Nauerna, Westzaan en Krommenie. Het project Hollandse Luchten wordt in opdracht van de provincie Noord-Holland uitgevoerd door Waag Futurelab, het RIVM, TNO en GGD Amsterdam. Behalve inwoners, werken ook lokale partners mee, zoals omgevingsdiensten IJmond en Noordzeekanaalgebied en gemeenten Haarlem, Zaanstad, Hilversum, Gooise Meren en de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren (BEL-combinatie).

Meer informatie

Bekijk de pagina Luchtkwaliteit. Hier staan onder andere jaarlijkse rapportages over de luchtkwaliteit van de Omgevingsdienst en van de GGD Amsterdam. Ook het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft uitgebreide informatie over luchtkwaliteit.

Het project Maatregelen Krommenie/Assendelft bestaat uit verschillende projectonderdelen.

Een compleet overzicht van alle maatregelen is te vinden in de interactieve infographic (pdf) (alleen geschikt voor desktop/laptop).

Meetstation luchtkwaliteit 

De provincie Noord-Holland meet op verschillende manieren de luchtkwaliteit langs de N203. Vanaf het najaar 2024 wordt bijvoorbeeld een jaar lang de luchtkwaliteit gemeten door TNO. Om de resultaten beter te kunnen vergelijken, loopt de meting door tot eind januari 2026. Zo kan een heel kalenderjaar naast de meetresultaten van andere plekken worden gelegd. In juli worden de tussentijdse resultaten bekendgemaakt met een toelichting over de meting. De definitieve meetresultaten volgen in het tweede kwartaal 2026. 

Geluidswerende vangrail

Langs de N203 in Krommenie/Assendelft komt een geluidswerende vangrail. Een geluidswerende vangrail is een combinatie van een vangrail met een laag geluidscherm. Een combinatie van veiligheid en geluidsafscherming dus. Deze vangrail komt op het deel tussen het Vlietsend en het Trias vmbo. Om te kunnen bepalen welk type geluidswerende vangrails passend zijn, worden binnenkort proefsleuven gegraven. Proefsleuven zijn nodig om te zien waar precies kabels en leidingen liggen.

Als de keuze voor het type geluidswerende vangrail bekend is, wordt een aannemer gezocht. Plaatsing van de vangrail is dan in 2026. 

Fietspad tussen Uitgeest en Krommenie

De provincie Noord-Holland en gemeente Zaanstad onderzoeken hoe het fietspad langs de N203 kan worden verbeterd.

Gemeente Zaanstad onderzoekt hoe zij de fietsroutes kan verbeteren langs de provinciale weg. Dit doet de gemeente door te kijken naar de ontbrekende routes en waar nodig deze routes aan te leggen. Daarnaast onderzoekt de gemeente hoe de veiligheid voor fietsers en voetgangers verder verbeterd kan worden. 

De provincie past het fietspad langs de N203 tussen Uitgeest en Krommenie aan zodat het comfort voor fietsers beter wordt. In juni 2025 begint het aanbrengen van kantmarkering. Dit zijn lijnen aan de buitenkant van het fietspad zodat de kanten beter zichtbaar zijn. Dat vergroot de verkeersveiligheid. Daarnaast onderzoekt de provincie andere maatregelen, zoals de mogelijkheid voor het plaatsen van verlichting op het deel tussen de A9 en Krommenie en Assendelft.

Verbindingsweg Assendelft

Gemeente Zaanstad legt een nieuwe weg aan die de Noorderveenweg met de Communicatieweg West verbindt. Dat doet de gemeente met een bijdrage van de provincie Noord-Holland vanuit het Leefbaarheidsfonds. De verbindingsweg is opgenomen in het uitwerkingsprogramma van de gemeente Zaanstad.  

Die verbindingsweg zorgt ervoor dat er minder verkeer gebruikmaakt van de drukke Dorpsstraat tussen de Communicatieweg en de Noorderveenweg. Ook past Zaanstad de rotonde Dorpsstraat/Noorderveenweg aan naar een kruispunt met verkeerslichten. Dit verbetert de veiligheid op het kruispunt. Eind dit jaar start de gemeente met de uitvoering.

Ontwerpen herinrichting stationsgebied

De provincie heeft eerder 3 ontwerpen gemaakt voor de herinrichting van het stationsgebied Krommenie/Assendelft. Dit onderdeel ligt stil in afwachting van de uitkomsten van de variantenstudie N203 Krommenie. 

Verkeer meer via A9 en minder via N203/N8/A8  

De provincie Noord-Holland en de gemeente Zaanstad willen het doorgaand verkeer uitnodigen om meer via de A9 te rijden en dus minder de N203/N8/A8 te gebruiken als route van en naar Amsterdam. Dat kan door de bewegwijzering op de A9 en N246 aan te passen. Verwacht wordt dat de maatregel in 2025 wordt uitgevoerd.  

Vervangen verkeerslichten door slimmere verkeerslichten 

De doorstroom van het verkeer op de N203 wordt geregeld via 'stoplichten'. De officiële naam van een stoplicht is verkeersregelinstallatie. Op het deel van de N203 in Krommenie worden in de eerste helft van 2025 4 van die installaties vervangen door een slimmere variant. Die slimmere verkeerslichten 'zien' welk soort en hoeveel verkeer er op een verkeerslicht afkomt. Door daar rekening mee te houden, kan zo'n slimme verkeersregelinstallatie zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer en daarmee voor minder uitstoot van wachtende auto's bij het verkeerslicht.

Webpagina biedt overzicht

Rondom en aan de Provincialeweg (N203) in Krommenie wordt de komende jaren hard gewerkt door de provincie en de gemeente. Denk aan renovatie, groot onderhoud en verbeteringen. Ook lopen verschillende studieprojecten, waarin wordt nagedacht over het toekomstige gebied rondom de N203 bij Krommenie.

De provincie en gemeente proberen de werkzaamheden zoveel mogelijk te combineren. Op de webpagina www.noord-holland.nl/ProvincialewegKrommenie is in een oogopslag te zien wat er het komende jaar op de planning staat.

Contact

Heeft u vragen over het project? U kunt de projectorganisatie bereiken door een mail te sturen naar: N203-Krommenie@noord-holland.nl.

Planning

Hieronder staat de planning van de maatregelen die de provincie oppakt.

2025

  • Tussentijdse resultaten luchtkwaliteitsmeetstation TNO in Krommenie
  • Proefsleuven voor plaatsing geluidwerende vangrails langs de N203

2025-2026

  • (her)inrichten fietspad tussen Uitgeest en Krommenie > kantmarkeringen en inrichten doorfietsroute 

2026

  • Tweede kwartaal > eindresultaten luchtkwaliteitsmeetstation TNO in Krommenie
  • Aanleg geluidswerende vangrails langs de N203

Volgt

  • Aanpak stationsgebieden Krommenie-Assendelft en Wormerveer:
    • Meer bomen en groen langs de N203 bij Krommenie
    • Herinrichting van het oude busstationsgebied van Krommenie-Assendelft
    • Verbeteren sociale veiligheid door bijvoorbeeld verlichting en verbeteren zichtlijnen op en bij beide stations
    • Realiseren van een Kiosk op station Wormerveer en het verruimen van de openingstijden van de Kiosk op station Krommenie-Assendelft
    • Een grotere fietsenstalling op station Krommenie-Assendelft
    • Verbeteren van de aansluiting en overstapmogelijkheden op de bus en trein op station Krommenie-Assendelft
  • Onderzoek naar de werking van verkeersplateaus (geschikt voor 50 km/h) op de N203
  • Onderzoek naar de verkeersdoorstroming op de N203 met inzet van intelligente verkeerslichten
  •  Onderzoek naar verbetermogelijkheden van de fietsoversteek over de N203 bij het Vlietsend

Interactieve infographic Maatregelen Krommenie/Assendelft

In de interactieve infographic vindt u een beschrijving en planning van elke maatregel. Alleen geschikt voor desktop/laptop.

Contact

Heeft u vragen over het project? U kunt de projectorganisatie bereiken door een mail te sturen naar: N203-Krommenie@noord-holland.nl.

Partners

De provincie werkt in dit project samen met haar partners gemeente Zaanstad en Vervoerregio Amsterdam.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.