Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Van Monnickendam tot Edam-Volendam

Het werk aan het deel van de N247 tussen de Dijksbrug bij Monnickendam en de kruising met de N244 bij Edam-Volendam start in oktober 2024.

BouwApp

Sneller en op een makkelijke manier informatie over de werkzaamheden aan en langs de N247 tussen Monnickendam en de aansluiting met de N244? Download dan de BouwApp. In de app staat altijd het laatste nieuws, de planning en een beschrijving van de werkzaamheden, omleidingsroutes bij werkzaamheden en foto’s.

Download de app en volg het project ‘N247 Bereikbaarheid Waterland’:

 De voortgang is ook volgen via de website www.debouwapp.nl.

Het project bestaat uit verschillende onderdelen:

Er wordt in fases gewerkt. Als eerste is de vervanging van de Dijksbrug aan de beurt. Dat is een duiker onder de N247 aan de zuidkant van Monnickendam. Om dat werk - en straks de rest van de projectonderdelen - te kunnen uitvoeren wordt een aantal bomen gekapt. Dat werk start in oktober/november van 2024 en duurt tot eind 2026. Er wordt in fases uitgevoerd. Waar mogelijk wordt gewerkt vanuit de berm. De Dijksbrug is tot het werk helemaal klaar is afgesloten voor bootjes.

Tussen Monnickendam en de Zeddeweg (de N517) is de busbaan onderdeel van de rijbaan. Dat betekent dat er geen fysieke scheiding is tussen de busbaan en de rijstroken voor het autoverkeer. Als het druk is maken automobilisten soms misbruik van de busbaan, waardoor bussen worden gehinderd. Om dit op te lossen wordt de weg iets breder. Daardoor ontstaat er ruimte om de busbaan af te scheiden van de rijstroken voor het autoverkeer.

Het kruispunt met de Bernhardlaan in Monnickendam wordt aangepast. De kruising wordt anders ingedeeld en de verkeerslichtenregeling wordt verbeterd. Het aangepaste kruispunt heeft zo voldoende capaciteit om de verwachte verkeersstromen na oplevering van het project Galgeriet te verwerken. De bushalte wordt verplaatst en er komt een P+R.

Aan de zuidkant van Monnickendam ligt een duiker onder de N247: de Dijksbrug. Deze is oud en moet dus worden vervangen. Bij de vervanging wordt de duiker iets verbreed. Daardoor ontstaat er ruimte op de weg om de busbaan beter te scheiden van de rijbaan voor het autoverkeer.

Om ervoor te zorgen dat fietsers langs het werk aan de Dijksbrug kunnen, is een tijdelijk fietspad aangelegd. Dit blijft liggen tot half 2026. De aanleg van het fietspad betekent wel dat de vaarroute de gehele periode is afgesloten voor bootjes.

Dat tijdelijke fietspad is tussen 14 en 28 mei OVERDAG afgesloten voor fietsers en bromfietsers. Dan wordt er heel dicht op het fietspad gewerkt met grote machines. De omfietsroute tussen Monnickendam en Broek in Waterland, en vice versa, loopt via de Monnickenmeer en de Overlekergouw. Fietsers moeten rekening houden met 5 minuten extra reistijd. 

Er komt een hoogwaardige fietsroute tussen Amsterdam en Edam-Volendam. Het fietspad wordt 4 meter breed en wordt in delen aangelegd. Het deel tussen Nieuwendam (Monnickendam) en de Wagenweg (Volendam) is als eerste aan de beurt. Het fietspad komt aan de oostzijde van de N247 te liggen, is onafgebroken en komt los te liggen van de N247. Dat vergroot de veiligheid.

Het werk aan dit deel van de N247 is volgens planning in 2026 klaar. Ook het groot onderhoud aan de weg en aan bruggen tussen Monnickendam en Edam-Volendam, zoals de brug over de Purmer Ee, wordt meegenomen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.