Ik snap nog steeds niet wat de toegevoegde waarde is van het fietspad tussen Monnickendam en Volendam? Dit is alleen interessant voor Monnickendammers die naar Volendam moeten en andersom want iedereen vanuit Hoorn, Purmerend, Edam, Broek, 't Schouw, Amsterdam en etc, zal gebruik blijven maken van het oude fietspad wat op veel plekken in slechte staat is en niet 4 meter breed is. het verder uitleggen van het nieuwe fietspad naar Edam, Broek en etc. is een mission imposible of alleen mogelijk met veel bochten, door wijken, stoplichten en andere vertragende middelen. Niemand heeft mij uit kunnen leggen waarom deze kostbare optie beter is dan het aanpassen van het huidige westtrace tot een brede sneller en comfortabeler fietspad. Straks hebben wij twee fietpaden die slecht onderhouden worden. Beter één goede dan twee slechte.
Van Monnickendam tot Edam-Volendam
Het werk aan het deel van de N247 tussen de Dijksbrug bij Monnickendam en de kruising met de N244 bij Edam-Volendam start in oktober dit jaar.
Het project bestaat uit verschillende onderdelen:
- Verbetering busbaan
- Kruispunt Bernhardlaan Monnickendam
- Vervanging duiker onder de N247: Dijksbrug
- Aanleg fietspad bij Katwoude
Als eerste is de vervanging van de Dijksbrug aan de beurt. Dat is een duiker onder de N247 aan de zuidkant van Monnickendam. Om dat werk - en straks de rest van de projectonderdelen - te kunnen uitvoeren wordt een aantal bomen gekapt. Als het werk tussen Monnickendam en Edam-Volendam klaar is, plant de provincie een aantal bomen terug. Het werk aan de Dijksbrug startte in oktober dit jaar en duurt tot eind 2026. Er wordt in fases uitgevoerd. Waar mogelijk wordt gewerkt vanuit de berm. De Dijksbrug is tot het werk helemaal klaar is afgesloten voor bootjes.
BouwApp
Verbetering busbaan
Tussen Monnickendam en de Zeddeweg (de N517) is de busbaan onderdeel van de rijbaan. Dat betekent dat er geen fysieke scheiding is tussen de busbaan en de rijstroken voor het autoverkeer. Als het druk is maken automobilisten soms misbruik van de busbaan, waardoor bussen worden gehinderd. Om dit op te lossen wordt de weg iets breder. Daardoor ontstaat er ruimte om de busbaan af te scheiden van de rijstroken voor het autoverkeer.
Kruispunt Bernhardlaan Monnickendam
Het kruispunt met de Bernhardlaan in Monnickendam wordt aangepast. De kruising wordt anders ingedeeld en de verkeerslichtenregeling wordt verbeterd. Het aangepaste kruispunt heeft zo voldoende capaciteit om de verwachte verkeersstromen na oplevering van het project Galgeriet te verwerken. De bushalte wordt verplaatst en er komt een P+R.
Vervanging van de Dijksbrug
Aan de zuidkant van Monnickendam ligt een duiker onder de N247: de Dijksbrug. Deze is oud en moet worden vervangen. Bij de vervanging wordt de duiker iets verbreed. Daardoor ontstaat er ruimte op de weg om de busbaan beter te scheiden van de rijbaan voor het autoverkeer. Om ervoor te zorgen dat fietsers langs het werk aan de Dijksbrug kunnen, is een tijdelijk fietspad aangelegd. Deze blijft liggen tot half 2026. De aanleg van het fietspad betekent wel dat de vaarroute de gehele periode is afgesloten voor bootjes.
Aanleg fietspad bij Katwoude
Er komt een hoogwaardige fietsroute tussen Amsterdam en Edam-Volendam. Het fietspad wordt 4 meter breed en wordt in delen aangelegd. Het deel tussen Nieuwendam (Monnickendam) en de Wagenweg (Volendam) is als eerste aan de beurt. Het fietspad komt aan de oostzijde van de N247 te liggen, is onafgebroken en komt los te liggen van de N247. Dat vergroot de veiligheid.
Het werk aan dit deel van de N247 is volgens planning in 2026 klaar. Ook het groot onderhoud aan de weg en aan bruggen tussen Monnickendam en Edam-Volendam, zoals de brug over de Purmer Ee, wordt meegenomen.