Zeeweg N200
Samen met inwoners, ondernemers, weggebruikers en andere belanghebbenden wil de provincie de veiligheid op de Zeeweg N200 verbeteren. De provincie onderzoekt welke aanpassingen aan de Zeeweg daaraan kunnen bijdragen.
Tegelijkertijd kijkt de provincie naar kansen voor verbetering van de natuur en wordt er rekening gehouden met de bereikbaarheid van de kust.
De Zeeweg (N200) bestaat al 100 jaar en is een bijzondere provinciale weg, slingerend door een prachtig natuurlandschap. De weg is een van de 2 toegangswegen naar de kust van Zandvoort en Bloemendaal aan Zee.
Auto, bus, fiets en voetganger maken gebruik van de weg. Er gebeuren helaas ook ongelukken op de weg. De provincie werkt daarom aan een studie om de verkeersveiligheid op de Zeeweg N200 tussen Overveen en Bloemendaal aan Zee te verbeteren.
Op de Zeeweg is niet 1 duidelijk knelpunt aan te wijzen, zie Zeeweg N200 in kaart (pdf). Dat er ongelukken gebeuren, daar is iedereen het over eens. Waarom die ongelukken gebeuren, daarover zijn de meningen verdeeld. Oorzaken die vaak genoemd zijn: de te hoge snelheid, het alcohol- en drugsgebruik, de snelheidsverschillen op de fietspaden en overstekende damherten. Vanuit alle mogelijke oplossingen om de algehele veiligheid te verbeteren heeft ingenieursbureau RHDHV meerdere varianten uitgewerkt. Een toelichting op de varianten staat in de presentatie (pdf) die vrijdag 6 oktober 2023 is gegeven aan de groep betrokkenen.
Bereikbaarheid Kust Zuid-Kennemerland
Eind november 2023 maakte de trajectstudie Zeeweg een pas op de plaats. Dit had te maken met een andere studie Bereikbaarheid Kust, waarin de provincie Noord-Holland samenwerkt met de vier gemeenten in Zuid-Kennemerland. In 2024 zijn ideeën opgehaald om te onderzoeken hoe de hele kust ook in de toekomst op drukke stranddagen goed bereikbaar kan blijven. Voor de keuze van een van de Zeewegvarianten en de uitwerking daarvan was het nodig om te weten welke maatregelen zijn bedacht. Meer over de maatregelen, zie Bereikbaarheid Kust Zuid-Kennemerland.
Een belangrijke maatregel van bereikbaarheid kust is een proef met P+R en pendelbussen: bezoekers zetten hun auto gratis neer aan de rand van het gebied en gaan met een gratis bus naar het strand. Deze proef start in 2026. De proef is 10 weekenden in juni, juli en augustus. De route van de bus gaat over de Zeeweg.

Nieuw: test tijdelijke inrichting Zeeweg
Voor de Zeeweg ligt de nadruk op het verbeteren van de verkeersveiligheid voor zowel fietsers als automobilisten. Van de 6 bedachte varianten voor de Zeeweg zijn er 4 die teruggaan naar 1 rijstrook per richting. Daarnaast zijn er een aantal varianten met een snelheidsverlaging onderzocht. De impact op de doorstroming speelt een belangrijke rol in de afweging van oplossingen. En omdat het om ingrijpende beslissingen gaat, is besloten een inrichting gelijktijdig te testen met de proef.
Tijdens de proef wordt de Zeeweg tijdelijk aangepast. Van 20 juni tot en met 30 augustus gaat de weg van 2 rijstroken naar 1 rijstrook en geldt een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. Op drukke dagen kan de bus de vrijgekomen rijstrook gebruiken als er file ontstaat. Ook de bestaande buslijnen 81 en 84 rijden op deze dagen door naar de kust. Uit analyses blijkt dat auto's bij drukke stranddagen op een eerder punt op de weg mogelijk in een file komen. Wel stromen deze files vervolgens veel sneller door, omdat er niet langer geritst hoeft te worden bij Bloemendaal aan Zee. Daarmee blijft de gemiddelde reistijd gelijk. Tijdens de proef wordt ook gekeken naar wat de gevolgen van 1 rijstrook zijn voor het autoverkeer op omliggende wegen.
Het filmpje laat zien dat het verkeer over 2 rijstroken niet sneller gaat dan over één: bij de versmalling ontstaat file en de reistijd blijft uiteindelijk hetzelfde.
De Zeeweg is volgens de huidige richtlijnen te smal voor 2 autorijstroken. Na 2028 krijgt de Zeeweg groot onderhoud. Dat is het moment om de weg ook veiliger te maken. Veel ruimte om uit te breiden is er niet, want de weg loopt dwars door een beschermd natuurgebied. De resultaten van de proef gebruikt de provincie bij keuzes voor een definitieve inrichting van de Zeeweg.
In de studie zijn ook de uitstraling van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland en het natuurbehoud belangrijke aandachtspunten.
In de studie wordt daarom gekeken naar hoe maatregelen kunnen bijdragen aan een positief effect op de natuur van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland , waar de weg dwars doorheen loopt. Niet alleen gaat de Zeeweg door het Natura2000-gebied , ook de middenbermen zijn beschermd. Aanpassingen kunnen kansen bieden om de natuurverbinding te verbeteren (denk aan faunapassages) en de neerslag van de hoeveelheid stikstof in de natuur omlaag te brengen.
Zoals bij alle projecten inventariseert de provincie welke duurzame maatregelen haalbaar zijn. Maatregelen hiervoor komen aan bod bij de uitwerking van het plan voor de herinrichting.
Vervolg
Na de proef in 2026 wordt een keuze gemaakt voor de inrichting. Maar eerst wordt er gekeken wat er nodig is om de proef goed uit te voeren. Begin oktober 2025 leggen de gemeenten en provincie de afspraken over de uitwerking van de maatregelen Bereikbaarheid Kust vast.
Hoe is de omgeving betrokken geweest bij de studie?
- Er is gebruik gemaakt van de ideeën die zijn aangedragen voor de prijsvraag van het ABC Architectuurcentrum Haarlem in 2021.
- Van april tot en met 11 juni 2023 zijn er nog zo'n 75 suggesties binnengekomen.
- Van mei tot en met oktober 2023 zijn er diverse sessies gehouden voor betrokken inwoners, weggebruikers, ondernemers en natuurorganisaties.
- Naast dit onderzoek naar een veiligere Zeeweg is de provincie bezig met oplossingen voor een bereikbare kust, waarin de provincie samenwerkt met de 4 gemeenten in Zuid-Kennemerland. Er zijn van maart 2024 – april 2024 ruim 200 ideeën verzameld, waarin ook ideeën die gaan over de bereikbaarheid van de kust via de Zeeweg.
Na selectie en reacties van 11 tot en met 25 november 2024 is een maatregelenpakket opgesteld. Begin april hebben de provincie en gemeenten de maatregelen verdeeld.
De komende maanden wordt er gewerkt aan een plan voor een proef P+R en pendelbus als een van de maatregelen. Daar maakt een tijdelijke inrichting van de Zeeweg onderdeel van uit. Tijdens de proef meten we ervaringen van busgebruikers, omwonenden en ondernemers, zodat we de proef kunnen verbeteren. We onderzoeken in de praktijk wat het effect is op doorstroming, reistijd, busgebruik en alternatieve routes. Na de proef en met onderbouwing van andere aspecten zoals verkeersveiligheid en ruimtegebruik neemt de provincie hierover een besluit.
Hier vindt u een overzicht van de actuele werkzaamheden aan de Zeeweg N200.
Kop van de Zeeweg
De provincie pakt de plekken aan waar auto’s en fietsers elkaar kruisen: bij de aansluiting met de Parnassiaweg en de uitrit van camping De Lakens. In 2023 zijn extra verkeersborden geplaatst en duidelijkere markeringen gemaakt bij meerdere fietsoversteken.
In 2024 plaatst de provincie verkeersdrempels en wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 50 kilometer per uur vanaf camping De Lakens tot aan de boulevard Barnaart. Daarmee verbetert de verkeersveiligheid voor met name fietsers en voetgangers.
De gemeente Bloemendaal is bezig met plannen voor de herinrichting van de Kop van de Zeeweg richting het strand. Zie hiervoor de projectpagina van Bloemendaal.
Het uiteindelijk gekozen plan wordt uitgevoerd bij het groot onderhoud na 2028. Vooruitlopend hierop worden eerder al maatregelen genomen die bijdragen aan het voorkomen van ongelukken en aanrijdingen.
Globaal ziet de planning er als volgt uit:
| Activiteit | Periode |
|---|---|
| Onderzoek en analyse naar knelpunten, opgaves en losse ideeën/maatregelen Zeeweg | januari - juli 2023 |
| Studie en ontwerp: uitwerking van varianten Zeeweg | juli - december 2023 |
| Verzamelen wensen, ideeën en suggesties voor de Bereikbaarheid Kust Zuid-Kennemerland | maart - april 2024 |
| Verwerken tot maatregelen voor Bereikbaarheid Kust Zuid-Kennemerland | juni - september 2024 |
| Reageren op maatregelen Bereikbaarheid Kust Zuid-Kennemerland | oktober - november 2024 |
| Maatregelen per gemeente en provincie bekend | april 2025 |
| Bestuursovereenkomst maatregelen Bereikbaarheid Kust | februari 2025 |
| Proef op Zeeweg | juni, juli en augustus 2026 |
| Keuze inrichting Zeeweg | eind 2026 |
| Aanpassingen tijdens groot onderhoud Zeeweg | na 2028 |
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Zeeweg N200? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.
Bekijk eerdere nieuwsbrieven
Heeft u vragen over het project? U kunt de projectorganisatie bereiken door te mailen naar: ZeewegN200@noord-holland.nl.
