Financiering
Een financiële stimulans kan helpen om duurzame mobiliteitsmaatregelen sneller te ontwikkelen en uit te voeren.
Bijvoorbeeld met een tijdelijke subsidie voor inwoners, ondernemers of gemeenten. De Europese Unie (EU), rijksoverheid, provincies en gemeenten hebben verschillende financiële regelingen. Een actueel overzicht daarvan staat hieronder.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft een hulploket voor gemeenten als het gaat om vragen over verduurzaming, energietransitie en milieu. Neem contact op met het hulploket.
Europese regelingen
Europese subsidies zijn vooral gericht op innovatie of grootschalige transportprojecten, zoals spoorwegterminals. Vaak is een internationale samenwerking nodig om in aanmerking te komen voor de subsidie. Er zijn 4 grote Europese programma’s voor duurzame mobiliteit.
- LIFE is te benutten voor milieu- en klimaatgerelateerde projecten, zoals het opzetten van lokale energie 'communities', waarin elektrische mobiliteit een deel van het project vormt.
- Het Connecting Europe Facility (CEF): voor verbeteringen van transportmodaliteiten op het Europese vervoersnetwerk, zoals het ontwikkelen en gebruiken van intelligente transportsystemen, spoorwegaanpassingen en parkeerplaatsen voor vrachtwagens binnen het Trans-Europese Transportnetwerk (TEN-T netwerk).
- Het Interreg-programma is te benutten voor kennisdeling en koepelvorming in een internationale samenwerking met omringende landen.
- Het Horizon Europe Programma (onderdeel Mobility van cluster 5: Climate, Energy and Mobility): voor onderzoek en innovatie in het transport en de mobiliteit. De projecten worden uitgevoerd Samen met stakeholders uit andere lidstaten en verbonden landen worden de projecten uitgevoerd.
- Werkprogramma 2025 Horizon Europe, Cluster 5: zie pp. 178-284.
Nationale regelingen
Nationale regelingen zijn een mix van grote stimuleringsprogramma’s voor het verschonen van voertuigen. Denk aan subsidies voor elektrische voertuigen en regelingen voor het ondersteunen van ondernemers om te investeren in duurzame technieken, bijvoorbeeld met een innovatiekrediet.
In het coalitieakkoord is voor 2023 tot en met 2030 € 5,38 miljard gereserveerd voor de uitvoeringskosten van gemeenten en provincies voor klimaat- en energiebeleid (de regeling CDOKE). Voor de periode tot en met 2025 wordt hiervan € 1,04 miljard uitgekeerd. Gemeenten kunnen de uitkering jaarlijks in april aanvragen bij RVO.
De uitkering kan gebruikt worden voor loonkosten voor de uitvoering van klimaat en energiebeleid, waaronder mobiliteit.
- Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE)
- Subsidieregeling Collectieven mkb Verduurzaming Reisgedrag (COVER)
- Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen
- Subsidieregeling walstroom zeeschepen (CO2-uitstoot)
- Subsidieregeling walstroom zeeschepen (stikstofdepositie)
- Subsidieregeling maritieme innovatieprojecten
- Koplopersregeling Maritiem Masterplan
- Tijdelijke subsidieregeling Luchtvaart in Transitie: Haalbaarheidsproject | RVO.nl
- Tijdelijke subsidieregeling Luchtvaart in Transitie: Kennis- en testvouchers | RVO.nl
- Tijdelijke subsidieregeling Luchtvaart in Transitie: R&D-Samenwerkingsproject | RVO.nl
- Tijdelijke subsidieregeling Luchtvaart in Transitie: Module Ondersteunend Onderzoek | RVO.nl
- TSH Vliegtuigmaakindustrie | RVO.nl
- Regeling stimulering Schoon en Emissieloos Bouwen voor medeoverheden (SPUK SEB) (rvo.nl)
- Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET)
- Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPULA)
- Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Advies
- Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) Aanschaf
- Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) – Innovatie
- Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) Aanschaf
- Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) Retrofit
- Subsidie emissieloze touringcars (STour)
- Subsidieregeling Waterstof in mobiliteit (SWIM)
- Fiets van de Zaak, werkkostenregeling en fietskilometervergoeding
- Modal Shift: weg naar binnenvaart of van weg naar spoor
- Borgstelling MKB-kredieten Groen (BMKB-G)
- Innovatiekrediet
- Garantie Ondernemingsfinanciering
- Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO)
- Projectstimuleringsregeling voor Interreg
- Energie Investeringsaftrek (EIA) voor ondernemers
- MIA en Vamil voor ondernemers
- Regeling groenprojecten
- Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SpUk SLA)
Regionale regelingen
De provincies Noord-Holland en Flevoland en de Vervoerregio Amsterdam stellen budget beschikbaar voor kleine infrastructuur, zoals doorfietsroutes. Deze regelingen zijn bedoeld om zowel de infrastructuur te verbeteren als de bereikbaarheid, veiligheid en duurzaamheid. In Noord-Holland is de doelstelling speciaal gericht op verkeersveiligheid en het regionaal fietsnetwerk. De Vervoerregio verwijst in bredere zin naar haar Regionaal Verkeer- en Vervoerplan. Dit is vergelijkbaar met de provincie Flevoland, die verwijst naar haar mobiliteitsvisie Flevoland en het programma ‘Mobiliteit en Ruimte’ als kader. Noord-Holland heeft daarnaast pas geleden enkele terugkerende regelingen weer opengesteld, met aandacht voor harde (infra) en zachte (gedrag) maatregelen.
- Waddenfonds: Subsidieregeling Thematische Openstelling 2023
- Buurtbusprojecten Noord-Holland 2023
- Doortrappen Noord-Holland
- Verkeerseducatie scholieren Noord-Holland
- Verbetering toegankelijkheid bushaltes Noord-Holland
- Duurzame waterstofprojecten Noord-Holland
- Zonne-energieleverende parkeerterreinen Noord-Holland
- Subsidie Kleinere Infrastructuurprojecten vervoerregio Amsterdam (BDU)
- Subsidieregeling verkeer en vervoer Flevoland
- Doorfietsroutes en verkeersveiligheid Noord-Holland, subsidie