Vaarwegen

De Noord-Hollandse vaarwegen worden intensief gebruikt om goederen en mensen te vervoeren. De provincie zorgt op verschillende manieren dat dit zo goed en snel mogelijk kan.

Bedientijd sluizen en bruggen

Op de site van Rijkswaterstaat staan de bedieningstijden van alle bruggen en sluizen in heel Nederland.
Omdat voor het schutproces bij een sluis een half uur wordt gerekend is het raadzaam om een half uur voor einde bedientijd bij een sluis aan te komen om nog geschut te worden. 

Blauwe golf

Een  goede doorstroming is zowel op de weg als op het water belangrijk. In de provincie Noord-Holland werken vijf wegbeheerders samen om deze ‘Blauwe Golf’ te realiseren: Provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat, Waternet, gemeente Zaanstad en ProRail.

Deze partijen zorgen dat de bruggen efficiënter worden bediend en weg- en vaarweggebruikers hun reis beter kunnen plannen. Via een speciaal brugmanagementsysteem wordt data uitgewisseld en beschikbaar gesteld voor de brugwachter, automobilisten en vaarweggebruikers.

Voor meer informatie, bekijk de Korte film over Blauwe Golf of kijk op: http://www.blauwegolfverbindend.nl/

Centrale bediening bruggen en sluizen

In 2014 is besloten om de bruggen en sluizen in de provincie Noord-Holland centraal te gaan bedienen. Het aansluiten van de bruggen en sluizen op een bediencentrale wordt de komende jaren gefaseerd ingevoerd, beginnend met de provinciale bruggen en sluizen. Over het aansluiten van de andere objecten is de provincie in overleg met de beheerders van deze bruggen en sluizen.

Er wordt 1 bediencentrale ingericht, waar vandaan de 40 bruggen en sluizen van de provincie centraal worden bediend. Wanneer de andere beheerders besluiten om ook over te gaan op gezamenlijke centrale bediening wordt er een tweede bediencentrale ingericht. Er komt dan een bediencentrale Noord en een bediencentrale Zuid met het Noordzeekanaal als geografische grens.

Doelen van centrale bediening zijn:

  • het vervoer over water stimuleren
  • de capaciteit op de vaarwegen beter benutten
  • een efficiëntere inzet van mensen en middelen
  • de mogelijkheid om openingstijden te verruimen op trajecten - op termijn wellicht 24-uur per dag

Nieuwe grote zeesluis IJmuiden

De provincie Noord-Holland bouwt, samen met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M), Rijkswaterstaat, gemeente Amsterdam en Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen, aan de nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden. De huidige Noordersluis (1929) is na bijna honderd jaar aan vervanging toe. Voor meer informatie, zie: project nieuwe grote zeesluis IJmuiden.

SHIP

Pal naast de bouwlocatie van de grootste zeesluis ter wereld, wordt het Sluis en Haven Informatiepunt (SHIP) gebouwd. Het nieuwe informatiepunt is een laagdrempelig centrum waar bezoekers het sluizencomplex, de haven en de bedrijvigheid in en rond het Noordzaakanaalgebied in al hun facetten kunnen beleven. De provincie Noord-Holland realiseert het informatiepunt op het sluizencomplex in samenwerking met de gemeenten Amsterdam, Zaanstad, Velsen, Beverwijk, Haarlemmerliede & Spaarnwoude, Havenbedrijf Amsterdam, Zeehaven IJmuiden en Rijkswaterstaat. Op 30 maart 2017 opent het SHIP haar deuren voor publiek. Voor meer informatie, zie: www.ship-info.nl.