Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

"We laten zien dat je als supermarkt een positieve impact kan maken op de biodiversiteit"

Publicatiedatum: 5 november 2024

Laatst gewijzigd: 4 februari 2025

0 reacties

Leon van Ast, ambassadeur circulaire economie van de provincie Noord-Holland, bezoekt regelmatig innovatieve circulaire initiatieven. Hij interviewt bedenkers en projectleiders en schrijft hierover op LinkedIn en noord-holland.nl. Dit keer: online supermarkt Crisp.

Onlangs had ik een bijzondere ontmoeting met Michiel Roodenburg, medeoprichter van online supermarkt Crisp, over zijn visie op duurzaamheid en de unieke aanpak van Crisp in de voedselsector. Crisp is dan ook geen gewone supermarkt: het is een koploper in het veranderen van het traditionele voedselsysteem. Via de app bestel je seizoensgebonden producten die zo lokaal mogelijk worden ingekocht en zonder tussenschakels bij je thuis worden geleverd met de kortste keten tussen boer en bord. De missie van Crisp is helder: beter eten voor meer mensen bereikbaar maken, waarbij beter eten betekent zowel in smaak en kwaliteit, alsook een verantwoorde productie.

Michiel Roodenburg, medeoprichter online supermarkt Crisp
Michiel Roodenburg, medeoprichter online supermarkt Crisp

3 pijlers duurzaamheid

Via technologie stemt Crisp vraag en aanbod op elkaar af. Het model is een antwoord op het traditionele supermarktsysteem, dat in de regel veel tussenschakels kent. Van de producent vindt eten en drinken vaak via tussenhandelaren en groothandels een weg naar offline winkels waar bederfelijk eten ligt te wachten tot het gekocht wordt. De korte keten van Crisp en een zelfgebouwde technologie zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk pas ingekocht wordt wanneer de klant al heeft besteld. Dat zorgt niet alleen voor minder verspilling, maar ook voor minder voedselkilometers.

Daarnaast richt de supermarkt zich op 3 belangrijke thema's die de impact op duurzaamheid helpen vergroten: lokaal, puur en toekomstbestendig.

  1. Lokaal en seizoensgebonden:
    Crisp richt zich op eten en drinken van dichtbij en uit het seizoen vanuit de overtuiging dat dit smaakvoller is dan producten van ver weg en uit anonieme fabrieken. Door rechtstreeks van regionale boeren en producenten te kopen, kunnen ze voedselkilometers minimaliseren en de keten transparant houden. Dat zorgt niet alleen voor versere producten, maar verkleint ook fors de CO2-uitstoot. Crisp heeft daar omheen dan ook ambitieuze doelen geformuleerd en gerealiseerd. Waaronder CO2-neutraliteit op scope 1 en 2 sinds 2023.
  2. Puur eten:
    Door de korte keten en directe inkoop hoeft Crisp minder additieven te gebruiken om de houdbaarheid van producten te verlengen. Dat sluit aan bij hun inzet om ultrabewerkte voedingsmiddelen in hun aanbod te minimaliseren en te werken aan externe validatie van hun vooruitgang op dit gebied. Crisp hanteert de Nova-classificatie als leidraad: een internationale indeling van voedingsmiddelen naar de mate van bewerking, van onbewerkt tot sterk bewerkt.
  3. Toekomstbestendige voedselketen:
    Crisp zet zich dagelijks in om het voedselsysteem te veranderen. Vorig jaar werden Crisp’s duurzaamheidsinspanningen beloond met het B Corp-certificaat, een internationaal duurzaamheidskeurmerk voor bedrijven. Daarmee wordt de impact van Crisp op het milieu, de arbeidsomstandigheden en de ketenverantwoordelijkheid extern getoetst en toont het bedrijf aan te voldoen aan de hoogste standaarden in duurzaamheid, ethiek en transparantie. Om de B Corp-certificering te krijgen wordt dan ook de hele bedrijfsvoering onder de loep genomen. Wereldwijd zijn er meer dan 8.500 bedrijven met B Corp-certificering. Nederland telt nu (medio 2024) ruim 290 B Corps en daarmee bevindt Crisp zich in een exclusief gezelschap.

Vrouw en man in een veld met gewassen

Onder de laatste pijler past ook de inzet van Crisp op het gebied van regeneratieve landbouw. Tegen 2030 wil Crisp dat 30% van het verkochte aandeel groenten en fruit afkomstig is van boeren die regeneratieve landbouwmethoden gebruiken. Dit zijn boeren die met de natuurlijke ecosystemen meewerken en een positieve impact maken op bodemherstel, waterkwaliteit en -management, CO2 en biodiversiteit. Dit jaar moeten er 30 regeneratieve producten op het digitale schap staan. De leveranciers waarmee Crisp werkt, zijn afkomstig uit een ketensamenwerking op initiatief van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Nederland. Een bedrijvencollectief ‘Boeren Natuurlijk’ brengt een samenwerking op gang met boeren, de overheid, financierders en kennisinstanties zoals de Universiteit Wageningen en Naturalis. De samenwerking met pionierende boeren zorgt ervoor dat de regeneratieve boer een toekomstperspectief heeft en Crisp zorgt met volumeafspraken aan een afzetkanaal. Zo gaan kwaliteit en duurzaamheid hand in hand.

Michiel Roodenburg: “Voor Crisp is transparantie essentieel, zodat consumenten bewuste keuzes kunnen maken over wat er op het bord ligt. Het behalen van het B Corp-certificaat was een belangrijke bevestiging, maar we laten zien dat je als supermarkt een directe positieve impact kan maken op de biodiversiteit, door samen te werken met boeren die met en voor de natuur werken.”

Circulariteit en vooruitgang

Crisp werkt zoveel mogelijk circulair. “Wij gebruiken reststromen van onze aardbeienteler om kombucha mee te brouwen en nemen verpakkingsmaterialen van onze bezorgingen terug voor recycling. Met onze eigen productiekeukens en snijderijen verwerken we imperfecte groenten en fruit tot soepen en maaltijden. Dit minimaliseert voedselverspilling en maximaliseert het gebruik van grondstoffen”, licht Roodenburg toe. De online supermarkt geeft daarmee een krachtig voorbeeld. Zelfs de restwarmte van koelingen wordt benut om hun magazijnen en kantoren te verwarmen. Crisp zet ook stevig in op de eiwittransitie. Daar valt enorm veel milieuwinst te behalen. “Op dit moment is 44% van de eiwitten die we verkopen van plantaardige oorsprong. In 2025 moet dit cijfer 50% zijn en in 2030 60%."

Crisp maakt duurzaamheid tastbaar

Crisp bewijst dat duurzaamheid en commercie op een natuurlijke manier kunnen samengaan. Door de focus op circulaire processen, directe samenwerking met lokale boeren en een inzet op regeneratieve landbouw, zet Crisp de standaard voor een nieuwe, duurzame manier van werken binnen de supermarktsector. De toewijding om zowel de biodiversiteit te versterken als de verkoop van plantaardige en regeneratieve producten te vergroten, maakt Crisp een inspiratiebron voor andere (supermarkt) bedrijven.

Dankzij schaalbare initiatieven als Crisp kunnen bedrijven en consumenten gezamenlijk de impact vergroten door bewuster te kiezen, wat een schonere en eerlijke voedselketen helpt creëren. Wat bovendien beter eten voor meer mensen bereikbaar maakt. Ook jij kunt dus met bewustere keuzes en aanpassing van je eetgedrag bijdragen aan een duurzame voedselketen. Benieuwd hoe? Bezoek dan Crisp en ontdek hoe jij met impact kan maken!

Ambassadeur circulaire economie Leon van Ast

Leon van Ast is door de provincie Noord-Holland aangesteld als circulair ambassadeur om de duurzame groei van de economie in de provincie te stimuleren. Als ambassadeur is hij het aanspreekpunt voor ondernemers in Noord-Holland op het gebied van circulaire economie en ondersteunt hij hen bij de overstap naar circulair ondernemen. Ook deelt hij kennis, brengt hij partijen met elkaar in contact en helpt hij bestaande circulaire innovaties en diensten met uitbreiden en verspreiden. In contact komen? Stuur dan een e-mail naar: leon.van.ast@noord-holland.nl.

Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.