Het landschap aan de oostkant van Amsterdam is een afwisseling van veengebied met plassen, polders en (restanten van) veenrivieren. Het gebied is rijk aan cultuurhistorie zoals voormalige zandvaarten en buitenplaatsen. Ook drukte de militaire geschiedenis een stempel op het gebied, dit is terug te zien in de verdedigingslinies, forten en vestingen.
Het landschap wordt doorkruist door grootschalige infrastructuur, zoals de A1, de A9, de spoorlijn Amsterdam-Hilversum en het Amsterdam-Rijnkanaal. Via het project De Groene Uitweg investeert de provincie samen met andere overheden en partijen in recreatie, landbouw en cultuurhistorie in het gebied.
Om de bijzondere eigenschappen in het gebied te behouden en versterken werken diverse overheden en partijen samen. Dit zijn:
Deze samenwerking ontstond in 2003, toen de plannen voor de snelweg tussen Almere, Muiden en Amsterdam (A1-A6-A9) werden ontwikkeld. Als groen/blauwe tegenhanger van de infrastructurele ontwikkeling werd onder de naam ‘Groene Uitweg’ een visie gemaakt en daarna een uitvoeringsprogramma, waarvoor het Rijk een bijdrage van tientallen miljoenen beschikbaar stelde. Hiermee konden vele plannen uitgevoerd worden. Het gaat om plannen op het gebied van vaar-, fiets- en wandelrecreatie, cultuurhistorie en behoud van weidelandschap.
Inmiddels zijn vele projecten afgerond. Een paar voorbeelden:
Lees meer over deze projecten op de pagina Afgeronde projecten.
Het bestuurlijk Platform Gooi, Vecht en Diemerscheg, dat verantwoordelijk is voor de aansturing van de Groene Uitweg, heeft 25 nieuwe projecten benoemd in 2021. Samen met enkele al langer lopende projecten vormen deze projecten het ‘Uitvoeringsprogramma Groene Uitweg 2021 en verder’.
Enkele in het oog springende voorbeelden zijn: