De Gooicorridor is de spoorlijn van Amsterdam naar Utrecht/Amersfoort (inclusief de Soesterlijn).
Openbaar vervoerknooppunten (OV-knooppunten) zijn belangrijke schakels in de reis van mensen op weg naar werk, studie of een recreatieve bestemming. Door woningbouw en het vergroten van de werkgelegenheid in de provincie neemt de drukte op de weg en in het openbaar vervoer toe. Ook de regio Gooi en Vechtstreek merkt dit. Een goede samenwerking tussen de provincies, gemeenten en vervoerpartijen speelt efficiënt in op deze toenemende vervoersdrukte.
Een gezamenlijk actieprogramma versterkt de OV-knooppunten op de Gooicorridor. Hierin werken de provincies Noord-Holland en Utrecht, NS, ProRail, regio’s Gooi en Vechtstreek en Amersfoort en de gemeenten Weesp, Diemen, Gooise Meren, Huizen, Hilversum, Wijdemeren, Baarn, Utrecht, Amersfoort, Soest en De Bilt samen.
Voor 2030 willen we zorgen voor een kwalitatief hoogwaardig (openbaar) vervoerssysteem op de Gooicorridor. Hiermee pakken we de verstedelijking en mobiliteitsgroei op een duurzame manier aan, maken we het van deur-tot-deur reizen via het OV aantrekkelijk en de unieke natuur en cultuurwaarde aan de corridor toegankelijk. De doelen voor 2030 zijn:
We bedoelen met een hoogwaardig vervoerssysteem het volgende:
Op de Gooicorridor willen we in 2030 sterke en aantrekkelijke OV-knooppunten. Dit doen we door rondom de knooppunten te verdichten en door in te zetten op gemengde woon-werkgebieden. Dit willen we bereiken door:
We willen inzetten op duurzame mobilteitsgroei door in 2030 een goed, snel en comfortabel alternatief te bieden voor de auto. Dit willen we doen door:
Er komt steeds meer druk op het stedelijk gebied door het toenemende aantal inwoners en toeristen. Natuur en landschap in de nabije omgeving is belangrijk voor de kwaliteit en aantrekkingskracht voor de regio, maar ook voor de gezondheid van de inwoners van de steden, de behoefte aan recreatiemogelijkheden en het spreiden van toeristen. Het is daarom belangrijk dat iedereen toegang heeft tot stedelijk groen, natuur en landschap. Met buitenpoorten of OV-stations die vlakbij of aan het landschap liggen, kunnen we hieraan bijdragen:
Het akkoord van Parijs bevat afspraken om wereldwijde klimaatverandering te beperken. Voor de Gooicorridor betekent deze ambitie dat we ons naast duurzame verstedelijking en mobiliteit ook richten op een duurzame inrichting van de stationsomgevingen. Bij de verbeteringen aan de corridor en de knooppunten liggen kansen om via gebiedsontwikkeling integraal te kijken en maatregelen te nemen zoals vergroening en waterberging. Dit voorkomt schade, overlast en gezondheidsproblemen en biedt een kans voor biodiversiteit, ruimtelijke kwaliteit en oriëntatie. Dit willen we doen door: