Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Vervanging Stolperbasculebrug

De provincie Noord-Holland vervangt in 2026-2027 de Stolperbasculebrug (N248) in Schagen voor een nieuwe brug: de Stolperbrug. Deze nieuwe brug komt direct ten noorden van de huidige Stolperbasculebrug. Totdat deze nieuwe brug klaar is, blijft de huidige brug in gebruik, zodat de regio bereikbaar blijft.

Bijna 90 jaar oud

De Stolperbasculebrug komt uit 1936. Na bijna 90 jaar is het einde van de levensduur bereikt: de brug vraagt veel onderhoud, kampt met storingen en voldoet niet meer aan de huidige richtlijnen. Bovendien is de brug niet breed genoeg voor het huidige vrachtverkeer.

Van basculebrug naar ophaalbrug

De huidige brug is een basculebrug: de brug opent door het brugdek één kant op te trekken met het contragewicht uit de kelder (basculekelder). De nieuwe brug krijgt een ophaalsysteem, net als de naastgelegen brug De Twee Zwanen.

Aanpassingen aan de weg

De N248 is 1 van de belangrijkste verbindingswegen in het oost-westverkeer in de Kop van Noord-Holland. Een nieuwe brug betekent ook aanpassingen aan de weg. Zo worden de toegangswegen aangepast om goed aan te sluiten op de nieuwe Stolperbrug.

Proces

In de voorbereiding heeft de provincie Noord-Holland de omgeving bij de plannen voor de nieuwe brug betrokken. Een rapportage van de participatie is hier te vinden. 

Grotere kaart weergeven

De provincie ziet de vervanging van de Stolperbasculebrug als een kans om aan de slag te gaan met slimme, innovatieve én duurzame oplossingen voor energiebesparend bouwen. De nieuwe brug wordt daarom circulair en zo onderhoudsarm mogelijk gebouwd. Circulair bouwen betekent efficiënt en slim omgaan met grondstoffen en materialen zoveel mogelijk hergebruiken, nu en in de toekomst.

Modulair bouwen (IFD)

We passen hierbij de principes van modulair bouwen toe, oftewel Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen. Dit betekent dat zo’n brug op een andere plek relatief eenvoudig hergebruikt kan worden. Ook wordt onderzocht hoe de brug zo onderhoudsarm mogelijk kan worden opgeleverd. Minder onderhoud betekent in de toekomst minder verkeershinder tijdens werkzaamheden.

Samen bruggen bouwen

In de voorbereiding (de fase tot aan het kiezen van een aannemer) heeft de provincie onderzocht hoe de duurzame ambities kunnen worden doorgevoerd in het ontwerp van de nieuwe brug. De geleerde lessen en succesvolle oplossingen van eerdere provinciale brugprojecten kunnen hierbij toegepast worden voor de vervanging van de Stolperbasculebrug. De aannemerscombinatie Reimert-Beentjes is nu bezig om het allemaal in te passen binnen de planning, het budget en vanzelfsprekend met zo min mogelijk hinder voor de omgeving.  

 

  • 2025: De vervanging van de brug wordt technisch in detail uitgewerkt.
  • 18 november 2025: inloopbijeenkomst (van 19.00 uur tot 21.00 uur) in de Molentocht in Schagerbrug
  • 2026/2027: Geplande bouw van de nieuwe Stolperbrug.

Tijdlijn

  • Eind 2017, begin 2018: Gesprekken met stakeholders
  • Februari 2018: Bekendmaking onderzoeken tijdens informatieavond.
  • Juli 2018: Informatieavond over verschillende varianten van de brug.
  • November 2020: Bewoners zijn door middel van een brief geïnformeerd over vorderingen.
  • Maart 2021: Online informatieavond en bewonersparticipatie over de ontwerpen nieuwe verkeeraansluiting van de brug.
  • 2023/2024: Aanbesteding van de vervanging van de Stolperbasculebrug. Dit levert geen passende aanbieding op, waarop gekozen wordt voor aangaan raamovereenkomst.
  • Januari 2025: De bouw van de Stolperbrug is gegund aan de aannemingscombinatie Reimert-Beentjes, als onderdeel van een raamovereenkomst van meerdere bruggen in de kop van Noord-Holland.

Tijdens de bouw blijft de regio goed bereikbaar. In eerste instantie wordt de Stolperbasculebrug vervangen door de nieuwe Stolperbrug. De nieuwe brug komt te noorden van de bestaande brug. Hierdoor kan de Stolperbasculebrug in gebruik blijven tijdens de bouw van de nieuwe brug. Dit zorgt ervoor dat de omgeving bereikbaar blijft, het verkeer kan doorstromen en de aannemer veilig kan werken. Als de nieuwe Stolperbrug in gebruik is genomen, wordt de oude brug gesloopt. 

Onderhoud huidige brug

Gebiedsaannemer WaakSaam doet in opdracht van de provincie het onderhoud van de Stolperbasculebrug, totdat de nieuwe Stolperbrug in gebruik is genomen. Voor meer informatie: www.waaksaam.com.

Voor vragen over de Stolperbasculebrug kunt u contact opnemen met het provinciale Servicepunt, via telefoonnummer 0800 - 020 06 00 (gratis), of per e-mail: servicepunt@noord-holland.nl.

Fotogalerij

Foto's van de Stolperbasculebrug in de provinciale weg N248, gemeente Schagen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.