Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Over het project

De Stolperbasculebrug komt uit 1936. Na bijna 90 jaar is het einde van de levensduur bereikt: de brug vraagt veel onderhoud, kampt met storingen en voldoet niet meer aan de huidige richtlijnen. Bovendien is de brug niet breed genoeg voor het huidige vrachtverkeer.

Van basculebrug naar ophaalbrug

De huidige brug is een basculebrug: de brug opent door het brugdek één kant op te trekken met het contragewicht uit de kelder (basculekelder). De nieuwe brug krijgt een ophaalsysteem, net als de naastgelegen brug De Twee Zwanen.

Aanpassingen aan de weg

De N248 is 1 van de belangrijkste verbindingswegen in het oost-westverkeer in de Kop van Noord-Holland. Een nieuwe brug betekent ook aanpassingen aan de weg. Zo worden de toegangswegen aangepast om goed aan te sluiten op de nieuwe Stolperbrug.

Proces

In de voorbereiding heeft de provincie Noord-Holland de omgeving bij de plannen voor de nieuwe brug betrokken. Een rapportage van de participatie is hier te vinden. 

Duurzame brug

De provincie ziet de vervanging van de Stolperbasculebrug als een kans om aan de slag te gaan met slimme, innovatieve én duurzame oplossingen voor energiebesparend bouwen. De nieuwe brug wordt daarom circulair en zo onderhoudsarm mogelijk gebouwd. Circulair bouwen betekent efficiënt en slim omgaan met grondstoffen en materialen zoveel mogelijk hergebruiken, nu en in de toekomst.

Modulair bouwen (IFD)

We passen hierbij de principes van modulair bouwen toe, oftewel Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen. Dit betekent dat zo’n brug op een andere plek relatief eenvoudig hergebruikt kan worden. Ook wordt onderzocht hoe de brug zo onderhoudsarm mogelijk kan worden opgeleverd. Minder onderhoud betekent in de toekomst minder verkeershinder tijdens werkzaamheden.

Samen bruggen bouwen

In de voorbereiding (de fase tot aan het kiezen van een aannemer) heeft de provincie onderzocht hoe de duurzame ambities kunnen worden doorgevoerd in het ontwerp van de nieuwe brug. De geleerde lessen en succesvolle oplossingen van eerdere provinciale brugprojecten kunnen hierbij toegepast worden voor de vervanging van de Stolperbasculebrug. De aannemerscombinatie Reimert-Beentjes is nu bezig om het allemaal in te passen binnen de planning, het budget en vanzelfsprekend met zo min mogelijk hinder voor de omgeving.  

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.