Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Bernhardbrug Monnickendam

De Bernhardbrug in Monnickendam (hefbrug Monnickendam) is een belangrijke toegangspoort voor Monnickendam en het achterland. De brug is al ruim 90 jaar oud en aan vervanging toe. Ook is er een verbetering nodig van de verkeersveiligheid op de brug en het aanliggende kruispunt Bernhardlaan-De Zarken-Nieuwpoortslaan.

De nieuwe verbinding moet passen bij de wensen van de omgeving. Daarom wordt een beroep gedaan op de kennis van omwonenden en belangengroepen uit de omgeving. Er vinden diverse bijeenkomsten plaats waarin de provincie, gemeente en Vervoerregio in gesprek gaan met de omwonenden en andere betrokkenen over de nieuwe verbinding. Via deze projectpagina wordt u op de hoogte gehouden van deze bijeenkomsten.

In de studie wordt niet alleen naar een vervanging gezocht voor de huidige hefbrug. Ook het naastgelegen kruispunt Bernhardlaan-De Zarken-Nieuwpoortslaan ten oosten van de brug is onderdeel van de studie. Omdat de brug niet in dezelfde vorm terugkeert, is er de kans om ook de verkeersveiligheid op het kruispunt te verbeteren. Het kruispunt en de brug worden daarom samen onderzocht.  

In een eerdere verkenning uit 2018 zijn voor de Bernhardbrug al oplossingsvarianten uit de omgeving opgehaald. Na de verkenning is een verdere uitwerking stil komen te liggen. Een van de oorzaken hiervoor was de onduidelijkheid over waar de doorfietsroute Amsterdam – Edam – Volendam zou komen te liggen. De locatie van de doorfietsroute is immers van invloed op het ontwerp. Destijds heeft er onderhoud aan de brug plaatsgevonden, waardoor de brug nog een paar jaar extra mee zou kunnen. 

De studie is in 2025 weer opnieuw opgestart. De provincie, gemeente en Vervoerregio besloten dat de huidige brug niet meer volstaat en willen een nieuwe, veiligere situatie. De eerder onderzochte varianten van de Bernhardbrug vormen de basis van het nieuwe onderzoek. Daarbij onderzoekt de provincie ook andere mogelijkheden. Ook ideeën van bewoners en belangengroepen zijn daarbij welkom. Inmiddels is besloten dat de doorfietsroute aan de westkant van de Zesstedenvaart komt te liggen. Dat betekent dat de doorfietsroute niet over de Bernhardbrug gaat, en dus buiten deze studie valt.   

In het najaar van 2025 vinden de gesprekken met bewoners en andere stakeholders plaats. Ook organiseert de provincie samen met het ingenieursbureau, gemeente Waterland en de Vervoerregio Amsterdam bewonersbijeenkomsten.

De eerste inloopbijeenkomst vindt plaats op 27 oktober 2025 van 19.00 tot 21.00 uur in de Grote Kerk in Monnickendam. Tijdens deze bijeenkomst kunt u uw ideeën over de nieuwe verbinding direct met de projectgroep delen. Lees het nieuwsbericht voor meer informatie over deze bijeenkomst. 

De verwachting is dat er in het eerste kwartaal van 2026 een voorkeursvariant ligt. Deze wordt dan gepresenteerd aan bewoners en overige betrokkenen. Als er meer bekend is over wanneer deze bijeenkomst plaatsvindt, wordt dat gedeeld via deze projectpagina.

Het project bevindt zich nog in de studiefase. Dat wil zeggen dat op dit moment wordt onderzocht welke oplossing voor de brug en het kruispunt het beste past bij de omgeving en het verkeer dat er gebruik van zal maken. Daarom is er nog geen zicht op een uitvoeringsdatum.  

Vraag of opmerking? Stuur een mail naar het projectteam via bernhardbrug-monnickendam@noord-holland.nl . 

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.