Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Verbindingsweg A8-A9: provincie niet verder met Landschapsplan en variant langs Kreekrijk

Publicatiedatum: 26 mei 2025

Laatst gewijzigd: 27 mei 2025

0 reacties

De provincie Noord-Holland gaat niet verder met de plannen van 2 van de 3 onderzochte alternatieven voor een verbindingsweg tussen de A8 en de A9.

Het gaat om het begin 2022 vastgestelde Landschapsplan (Golfbaanalternatief) en om een verbindingsweg langs de nieuwe wijk Kreekrijk. Wel start de provincie na de zomer een variantenstudie voor de bestaande verbindingsweg N203. Doel van de variantenstudie is om de N203 zó in te richten dat het verkeer beter doorstroomt en zo min mogelijk overlast veroorzaakt voor aanwonenden. Dit besluit de provincie na het zien van de resultaten van het onderzoek naar 3 alternatieve routes voor een verbinding tussen de A8 en A9. In dit onderzoek zijn de nieuwste verkeersmodellen voor 2040 verwerkt.

Daarnaast gaat de provincie, samen met de Vervoerregio Amsterdam en de betrokken gemeenten, in gesprek met het Rijk over de bereikbaarheid van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal en betrekt daarbij een directe verbinding tussen de A8 en A9.

In de onderzoeken die de provincie liet uitvoeren, is op basis van de meest recente verkeersmodellen gekeken naar het effect van de 3 alternatieven op de doorstroming, leefbaarheid en veiligheid in de regio in het jaar 2040. De regionale bereikbaarheid en leefbaarheid in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal verbetert in alle 3 de gevallen niet of nauwelijks. Het Golfbaanalternatief met Landschapsplan en de route rondom Kreekrijk hebben wel een positief effect op de lokale leefbaarheid in Krommenie en Assendelft, maar creëren vervolgens problemen op andere plekken in de regio op het gebied van leefbaarheid en bereikbaarheid. Bovendien zijn de stikstofeffecten van deze 2 alternatieven zo groot, dat ze beide niet haalbaar en uitvoerbaar zijn binnen de huidige wet- en regelgeving. De provincie organiseert bijeenkomsten waar de resultaten van het onderzoek en het vervolgproces worden toegelicht.

 

Helaas niet de oplossing

Gedeputeerde Jeroen Olthof: “We kunnen niet anders concluderen dan dat de uitkomsten van het onderzoek heel teleurstellend zijn. Zelfs het vastgestelde Golfbaanalternatief met Landschapsplan blijkt op basis van de nieuwste verkeersmodellen, waarin ook alle woningbouwplannen zijn verwerkt, voor ongelofelijk veel problemen te zorgen op en langs andere wegen. Nieuwe infrastructuur betekent meer verkeer en dat kan het omliggende (rijks)wegennet niet verwerken. Het probleem verplaatst zich. En dat is niet de oplossing waar we naar op zoek zijn. Ik snap dat deze boodschap bij veel mensen hard aan zal komen.”

Bereikbaarheidsprobleem Noord-Holland boven het Noordzeekanaal

De verkeersmodellen laten zien dat de groei van het verkeer – in combinatie met de sterk toegenomen woningbouwambities – de bereikbaarheid van heel Noord-Holland boven het Noordzeekanaal richting 2040 zwaar onder druk zet. “Het aanleggen van een verbinding tussen de A8-A9 gaat dit niet oplossen zonder een combinatie met andere maatregelen in de regio”, zegt Jeroen Olthof. “Dit vraagt dus om een bredere beschouwing van de bereikbaarheid van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal door het Rijk samen met de regio. Daar wordt een directe verbinding tussen de A8 en de A9 bij betrokken worden. De provincie gaat hierover, samen met de Vervoerregio Amsterdam en de betrokken gemeenten in gesprek met het Rijk.” 

Vervolgstappen N203

Het alternatief via de bestaande route langs de N203 heeft nauwelijks effect op de regionale bereikbaarheid en kent een uitdaging met betrekking tot de stikstof- en milieueffecten. Dit alternatief heeft wel enig positief effect op de lokale bereikbaarheid en leefbaarheid. Dit zijn aanknopingspunten om na de zomer een variantenstudie te starten voor dit traject. Hier worden de gemeente Zaanstad en de omgeving actief bij betrokken. “De leefbaarheid in Krommenie en Assendelft blijft een terechte zorg. Daarom starten we nu deze variantenstudie voor het traject. En het klopt, dit zal niet de allesomvattende oplossing voor alle uitdagingen zijn. We zien wel dat er mogelijkheden liggen om de weg zo in te richting dat het verkeer beter doorstroomt en er zo min mogelijk overlast veroorzaakt wordt voor aanwonenden. In de variantenstudie gaan we nu kijken hoe dit eruit zou kunnen komen te zien én of dit haalbaar en uitvoerbaar is. De resultaten van het onderzoek die er nu liggen, naar de verdiepte ligging, worden hierin meegenomen”, aldus Jeroen Olthof.

Onderzoek  

In 2021 werden de kosten voor het aanleggen van een verbinding A8-A9 met het Landschapsplan (Golfbaanalternatief) waarmee de weg zorgvuldig ingepast zou worden in het werelderfgoed Stelling van Amsterdam, begroot op ruim € 900 miljoen. Omdat deze kosten niet alleen door de provincie en de gemeenten gedragen kunnen worden en een bijdrage vanuit het Rijk onzeker is, onderzocht de provincie 2 varianten die eerder zijn afgevallen en die het Werelderfgoed Stelling van Amsterdam niet raken. De 2 varianten en het Landschapsplan (Golfbaanalternatief) zijn geactualiseerd, zo mogelijk verbeterd en met elkaar vergeleken. Hiervoor zijn de nieuwste verkeersmodellen gebruikt waarin ook de woningbouwplannen tot 2040 zijn meegenomen. Zo kon een beeld worden geschetst van het effect van de nieuwe verbindingswegen op de doorstroming, leefbaarheid en veiligheid in de regio in 2040. 

Bijeenkomsten 

Provinciale Staten, raadsleden van de gemeenten in de regio en leden van de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam zijn op 26 mei bijgepraat over de onderzoeksresultaten. Die bijeenkomst is terug te zien via de website van de provincie. Op 12 juni volgt een presentatie in een webinar. Daarnaast organiseert de provincie op 11 juni een bijeenkomst in Wormer. Aanmelding voor deze bijeenkomsten kan van 28 mei tot 5 juni via de website van de provincie: www.noord-holland.nl/verbindingA8A9.  

Samenwerking 

De provincie onderzocht de mogelijkheden van een betere verbinding tussen de A8 en de A9 samen met de Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten Zaanstad, Uitgeest, Beverwijk, Velsen en Heemskerk. Rijkswaterstaat en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zijn als adviseur betrokken bij project. 

Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.