Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Aanpak N203 Uitgeest - Limmen

De N203 tussen Uitgeest en Limmen is een drukke regionale verkeersroute. Veel auto's, fietsers en ook landbouwvoertuigen maken dagelijks gebruik van de weg. De weg moet veiliger; een weg waarbij de kans op ongelukken op de N203 aanzienlijk afneemt. Dat wil niet alleen de provincie, het is ook de wens van gemeenten Uitgeest en Castricum en hun inwoners. Daarom werken we samen aan een veilig ontwerp voor de weg.

In de trajectstudie onderzochten we in 2024 en 2025 samen met inwoners en andere betrokkenen welke maatregelen de N203 veiliger maken. Het gaat om het traject tussen de aansluiting op de A9 bij Uitgeest tot aan de aansluiting met de N513 bij Limmen. Via een online platform kwamen 102 ideeën binnen. Met deze ideeën zijn 4 denkrichtingen uitgewerkt die zijn samengevoegd in het volgende voorstel:
  • een weg met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur;
  • met gescheiden rijbanen;
  • brede fietspaden;
  • ruime bermen.

Meer over de werkwijze en resultaten is te lezen in het definitieve rapport (pdf).

In juni 2025 besloot de provincie dit voorstel verder uit te werken. In 2026 werkt de provincie daarom toe naar een veilig ontwerp voor de N203 tussen Uitgeest en Limmen.

Om tot een goed veilig ontwerp te komen, gaan we samen met een bureau in 2026 aan de slag. Hoe kan het bovenstaande voorstel er in de praktijk uit komen te zien? Daarin staan voorop:

  • veiligheid en doorstroming;
  • technische en financiële haalbaarheid;
  • het effect op natuur, landschap en leefbaarheid.

Matrixbord langs de N203.

Het traject wordt hiervoor opgedeeld in deelgebieden (de 13 gebieden staan in het Plan van Aanpak). We verwerken in schetsen de mogelijkheden voor verbeteringen waaruit per deelgebied keuzes volgen.

We kijken onder andere naar:

  • het verbeteren van de doorfietsroute. Op het punt waar de N203 en de N513 kruisen, kijkt de provincie naar verschillende oplossingen, waaronder fietstunnels. Een tunnel wordt lastig uit te voeren, omdat de provincie rekening moet houden met de ecologische en cultuurhistorische waarde van de Schulpvaart, die het gebied doorkruist;
  • een veiligere en betere ontsluiting van het Kooghuis;
  • verbeteringen van het kruispunt Middelweg – N203 in Uitgeest. Dit kan door maatregelen zoals snelheidsremmers en door de weg anders in te richten.
  • kleine aanpassingen ter hoogte van de aansluiting op de A9;
  • of de uitritten op Nesdijk, Camping de Kei (Castricum) en Kooghuis (Uitgeest) kunnen worden samengevoegd op de parallelweg;
  • betere verlichting en ruimte voor handhaving.  

Om de N203 veiliger te maken, moet de weg een aantal meter verbreed worden. Dat betekent dat er extra ruimte nodig is. Die is er nu niet:

  • een deel van het traject loopt door beschermd natuurgebied (Natuurnetwerk Nederland) en bijzonder landschap waar weidevogels leven. We gebruiken deze grond alleen als het echt niet anders kan. In dat geval herstellen of verbeteren we de natuur op een andere plek. 
  • aan de westkant ligt een (hoofd)gasleiding; daar houdt de provincie bij het ontwerp rekening mee.

Grondeigenaren worden actief betrokken om de (on)mogelijkheden van grondaankoop in beeld te brengen.

Samenhang met andere projecten 

In de directe omgeving vinden meerdere ontwikkelingen plaats. We volgen deze  op de voet:

  • Plannen van ProRail voor het aanpassen van het NS-station Uitgeest kunnen invloed hebben op de aansluiting van en toegang tot het P+R-terrein.
  • Ook het plan voor een nieuwe aansluiting op de A9 bij Heiloo heeft veel effect op de verkeersstromen in de regio;
  • Daarnaast bieden gepland onderhoud aan de N203 en N513 en de vervanging van verkeerslichten kansen om werkzaamheden te combineren.

De aanpak voert de provincie uit samen met de gemeenten Castricum en Uitgeest. Net als in eerdere fases betrekken we bewoners, ondernemers, organisaties en andere belanghebbenden bij het proces. Vanaf maart 2026 starten 2 overleggroepen:

  • De werkgroep, waarin vertegenwoordigers van bewoners, ondernemers, belangenorganisaties en hulpdiensten meedenken over de oplossingen per deelgebied.
  • De adviesgroep, waarin experts van de provincie en gemeenten de haalbaarheid en gevolgen van de varianten beoordelen.

Eind 2026 volgt het formele besluit over het ontwerp en start de voorbereiding van het projectbesluit.

Voor het ontwerp is een projectbesluitprocedure nodig, omdat het plan waarschijnlijk niet past binnen de huidige bestemmingsplannen. In het Provinciaal Blad staat het officiële Voornemen Projectbesluit en Participatie. In deze publicatie staat hoe we tot het ontwerp willen komen en welke kaders al vaststaan. Iedereen kan reageren met ideeën of oplossingen binnen deze kaders. (Zodra de kennisgeving is gepubliceerd, vind u hier een link). Reageren kan tot en met 28 februari 2026.   

Het volgen van een projectbesluitprocedure is geregeld in de Omgevingswet. Zo moeten de effecten op onder andere verkeer, geluid, lucht, natuur en landschap in kaart worden gebracht. In 2028 wordt het projectbesluit vastgesteld, inclusief de wijziging van het omgevingsplan. De uitvoering kan pas beginnen als het besluit onherroepelijk is. Zie hiervoor de planning. Waar mogelijk worden snelle maatregelen eerder uitgevoerd.

Houd deze pagina in de gaten voor het laatste nieuws over de aanpak, de tussenberichten uit de werkgroepen en belangrijke ontwerpkeuzes. Heeft u vragen over het project? U kunt de projectorganisatie bereiken door te mailen naar: n203uitgeestlimmen@noord-holland.nl.

Planning

2024 - 2025

Trajectstudie uitgevoerd

Maart 2026

Start uitwerken en beoordelen ontwerp  

Eind 2026

Vaststellen van het ontwerp en voorbereiden van het projectbesluit

2027

Uitvoeren onderzoeken voor het projectbesluit

2028

Projectbesluit definitief, inclusief wijziging omgevingsplan

2029-2034

Voorbereiding en uitvoering herinrichting N203
 
Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.