Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Variantenstudie N203 Krommenie

De verkeersoverlast van de N203 zet de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft onder druk. De provincie Noord-Holland onderzoekt welke maatregelen of alternatieve inrichting van de weg de lokale doorstroming van het verkeer kunnen verbeteren. Als het verkeer beter doorstroomt op de N203, wordt de overlast voor omwonenden minder.

De provincie is al lange tijd op zoek naar een betere verbinding tussen de A8 en A9. De N203 – de Provincialeweg – is nu de verbinding tussen deze 2 rijkswegen. De kosten van de eerder vastgestelde mogelijke verbinding via de golfbaan in Heemskerk zijn onmogelijk door alleen de provincie en de gemeenten op te brengen. Bovendien is een bijdrage van het Rijk onzeker. Daarom werkte de provincie sinds 2024 aan een mogelijke robuuste oplossing, de A8-A9 Verbinding.

In mei 2025 concludeerde de provincie dat de 3 onderzochte alternatieve routes voor de mogelijke robuuste oplossing voor een verbinding tussen die A8 en de A9 de regionale bereikbaarheid en leefbaarheid in Noord-Holland boven het Noorzeekanaal niet of nauwelijks verbeterden. Het onderzochte alternatief met een verdiepte ligging van de N203 heeft mogelijk wel een positief effect op de lokale bereikbaarheid en leefbaarheid. Deze aanknopingspunten worden in een variantenstudie verder verkend. In die variantenstudie wordt ook gekeken naar andere opties en maatregelen om de weg zo in te richten dat het verkeer beter doorstroomt en zo min mogelijk overlast veroorzaakt voor omwonenden.

Leefbaarheidsmaatregelen Krommenie

Een aantal onderdelen uit de leefbaarheidsmaatregelen N203 Krommenie wordt meegenomen in deze variantenstudie, Maatregelen Krommenie/Assendelft. Maatregelen die geen effect hebben op de eventuele keuzes in de variantenstudie worden de komende jaren opgepakt. Denk aan een geluidswerende vangrail en het verbeteren van het fietspad tussen Uitgeest en Krommenie. Ook het meetstation van TNO hoort daarbij. Maatregelen die wel een effect hebben op de keuzes in de variantenstudie, worden in die studie meegenomen. 

Meetstation luchtkwaliteit

De meetresultaten luchtkwaliteit van TNO worden meegenomen bij de variantenstudie. De eindresultaten van de metingen bij het Vlietsend worden in april 2026 verwacht. In die resultaten zijn ook de metingen van 2 andere meetstations meegenomen die 3 maanden lang iets verder van de N203 de luchtkwaliteit hebben gemeten: 1 meetstation stond in Krommenie en 1 in Assendelft. Door die gegevens te combineren kan TNO zien wat het effect van het verkeer is op de luchtkwaliteit langs de N203.

2025 Kwartaal 3: Plan van aanpak maken

2025 Kwartaal 4: Plan van aanpak vaststellen

2025 Kwartaal 4: Keuze bureau, start variantenstudie

2026 Kwartaal 2: Uitgewerkt overzicht van de varianten (schetsontwerp)

2026 Kwartaal 2: Keuze voorkeursvariant en deze verder uitwerken

2026 Kwartaal 3: Uitgewerkte voorkeursvariant klaar (voorlopig ontwerp)

2026 Kwartaal 4: Besluit vervolgstappen

De variantenstudie N203 Krommenie concentreert zich op de Provincialeweg van de kruising Busch en Dam tot de kruising met de N246. Dat is inclusief alle aansluitingen op de N203, waaronder de rijbanen, alle kruispunten, fietspaden en het stationsgebied.

De variantenstudie N203 Krommenie komt voort uit de wens om de rijkswegen A8 en de A9 met elkaar te verbinden. Die verbinding A8-A9 kent een lange geschiedenis: al eind jaren ’50 van de vorige eeuw werd al gesproken over een weg van de Coentunnel naar Beverwijk. Het eerste deel van de weg, de huidige A8, werd aangelegd, maar de bouwactiviteiten staakten in 1974 (onder andere vanwege bezuinigingen bij het Rijk).

Het project komt in de jaren daarna in verschillende plannen en onderzoeken steeds weer opnieuw naar voren. In 2013 werden de resultaten van een MIRT-onderzoek bekend. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Uit dat onderzoek blijkt dat er in 2030 grote verkeersknelpunten in de regio ontstaan als er geen aanvullende maatregelen worden getroffen. Dit is voor de regio de aanleiding om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan en de planstudie Verbinding A8-A9 te starten.

In die planstudie werden 7 mogelijke manier om de rijkswegen met elkaar te verbinden onderzocht. In 2018 werd het zogeheten Golfbaanalternatief aangewezen als voorkeursalternatief. In dit alternatief loopt een nieuwe weg in een rechte lijn tussen het einde van de A8 en de A9 bij de Broekpolder bij Beverwijk en Heemskerk. Een oplossing die het UNESCO Werelderfgoed Stelling van Amsterdam doorkruist. Om de Werelderfgoedstatus te behouden is een zorgvuldige inpassing van de nieuwe weg in het landschap noodzakelijk.

In een landschapsplan is aandacht voor hoe de bijzondere waarde van de Stelling van Amsterdam zo goed mogelijk herstelt en versterkt kan worden als het Golfbaanalternatief wordt aangelegd. Dat landschapsplan wordt eind januari 2022 vastgesteld door Provinciale Staten. De kosten voor het aanleggen van een verbinding A8-A9 met de maatregelen uit het Landschapsplan worden dan begroot op ruim € 900 miljoen.

In de jaren daarna blijkt dat deze kosten niet alleen door de provincie en de gemeenten gedragen kunnen worden. Omdat een bijdrage vanuit het Rijk onzeker is, zocht de provincie sinds 2024 ook naar een robuust alternatief. Daarbij keek de provincie naar 2 varianten die in het eerdere proces waren afgevallen en die het Werelderfgoed niet raken. Daarbij is de hoop dat de kosten voor aanleg lager zijn dan die voor het landschapsplan. Voorwaarde is wel dat die alternatieven de doorstroming van het verkeer in de regio verbeteren.  

In de onderzoeken die de provincie liet uitvoeren, is gekeken naar de 2 eerder afgevallen alternatieven en het landschapsplan. Daarbij is gebruik gemaakt van de meest recente verkeersmodellen (september 2024). Hierin zijn ook de woningbouwplannen tot 2040 meegenomen. Zo werd een beeld geschetst van het effect van de nieuwe verbindingswegen op de doorstroming, leefbaarheid en veiligheid in de regio in 2040.

De regionale bereikbaarheid en leefbaarheid in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal verbetert in alle 3 de gevallen niet of nauwelijks. Bovendien zijn de stikstofeffecten van 2 van de 3 alternatieven zo groot, dat ze beide niet haalbaar en uitvoerbaar zijn binnen de huidige wet- en regelgeving. [link naar onderzoeksresultaten Haskoning Onderzoeksresultaten mogelijk robuuste oplossing]

Op basis van deze onderzoeksresultaten besluit de provincie Noord-Holland niet verder te gaan met de plannen van het begin 2022 vastgestelde landschapsplan (Golfbaanalternatief) en het alternatief waarbij een verbindingsweg langs de nieuwe wijk Kreekrijk komt te liggen. De onderzoeksresultaten naar het derde alternatief, een verdiepte ligging van de N203 door Krommenie, wordt meegenomen in een variantenstudie voor de bestaande verbindingsweg N203.

Doel van die studie is de weg zo in te richten dat het verkeer beter doorstroomt en zo min mogelijk overlast veroorzaakt voor aanwonenden. De variantenstudie start na de zomer 2025 en wordt samen met de Vervoerregio en gemeente Zaanstad uitgevoerd. De omgeving wordt uiteraard betrokken bij de studie.

Contact

Heeft u vragen over het project? U kunt de projectorganisatie bereiken door een mail te sturen naar: N203-Krommenie@noord-holland.nl.

Op de hoogte blijven

Wilt u de nieuwsbrief Variantenstudie N203 Krommenie per e-mail ontvangen zodat u regelmatig op de hoogte wordt gehouden?

Samenwerking

De provincie Noord-Holland voert de variantenstudie N203 Krommenie uit samen met de Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Zaanstad.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.