Creatieve leerlingen en trotse leraren bij Scholierenchallenge

In de Statenzaal van het provinciehuis vond op donderdag 14 december 2023 de Scholierenchallenge Mobiliteit plaats.

Hierbij bogen de beste groepjes afkomstig van de tweede klassen van het Technasium zich over verkeerssituaties in hun omgeving. Het team van OSG West-Friesland in Hoorn maakte een plan voor de N506 in Hoorn. De teams van de 2 verschillende klassen van het Bonhoeffercollege in Castricum maakten plannen voor de N203 in Castricum. 

Beide wegen hebben volgens de teams een aantal onveilige kanten. Zo zijn er veel fietsers, in- en uitritten, en snelrijdende auto's. Omdat de scholieren actief gebruik maken van de wegen, vinden zij het belangrijk dat er goede plannen komen.

Inzet en creativiteit

Statenlid Michel Becker opende de bijeenkomst met een hartelijk welkom aan de scholieren en de docenten. Daarna mochten de teams hun presentaties houden. Het was aan de scholieren om hun plannen, in de vorm van maquettes, zo goed mogelijk uit te leggen. Al gauw bleek dat alle scholieren met veel inzet en creatieve oplossingen waren gekomen om de wegen duurzamer en veiliger te maken.

Creatieve leerlingen en trotse leraren bij Scholierenchallenge Mobiliteit

De eerste presentatie was van de brugklas van het OSG. In hun maquette van de N506 lieten ze zien dat ze voor de veiligheid hadden gekozen door een breder fietspad, meer verlichting én grotere opritten voor omwonenden te maken. Daarnaast hadden ze een stuk berm langs de weg beter begaanbaar gemaakt. Naast de creatieve ideeën die het plan omvatte, zag de maquette er erg professioneel uit. 

Het tweede team was van het Bonhoeffercollege. In de presentatie van hun maquette van de N203 stelden zij dat er te hard gereden wordt, en dat er veel ongelukken met fietsers zijn. Hun oplossing hiervoor was dat de fietspaden minder dicht op de autoweg kwamen en de fietspaden meer verlichting te geven. Net als bij de eerste groep was dit keurig uitgewerkt in de maquette. 

Energieopwekking

Het derde team kwam ook van het Bonhoeffercollege en had eveneens een indrukwekkende presentatie en maquette. Dit team stelde voor om verlichting in de grond te integreren voor betere zichtbaarheid en te kiezen voor energieopwekking ter plaatse. Daarnaast stelden zij voor om mammoetgras langs de weg CO2 op te laten nemen en dit om te zetten in zuurstof. Daarnaast zetten de scholieren moderne technologie in, zoals sensoren en camera's voor betere controle. Ook hadden ze vangrails gemaakt met reflectoren en lage groene verlichting. 

Winnaars 

Na de presentaties ging de jury in beraad. Deze bestond uit verkeersmanager Myrte Neele, specialist verkeer en vervoer Arjen Selhorst, Statenlid Michel Becker en gedeputeerde Jeroen Olthof. Toen de jury er uit was, kwamen de scholieren weer samen in de Statenzaal om het oordeel van Jeroen Olthof af te wachten. 

Olthof vertelde dat hij onder de indruk was van alle groepjes, en dat hij het interessant vond om een frisse kijk te krijgen van jonge scholieren: “Er zijn een hoop mensen bezig met de wegen die jullie hebben bestudeerd, maar het is juist leuk om te kijken wat jonge mensen hier voor oplossingen voor verzinnen. Jullie kunnen heel goed out of the box denken. Alle 3 de groepen hebben ontzettend goed hun best gedaan, en op een goede en creatieve manier rekening gehouden met duurzaamheid en veiligheid. Maar elke wedstrijd heeft een winnaar. Dit keer is dat het derde team. Zij hadden de meest creatieve en uiteenlopende oplossingen voor de problemen. Maar we nemen alle 3 de plannen mee bij het verder ontwikkelen van onze plannen voor deze wegen.”

De winnaars Eric, Valentijn, Sarah en Tim ontvingen een traktatie en vrijkaarten voor Archeologiemuseum Huis van Hilde. Daarnaast gingen ze natuurlijk nog even samen op de foto om hun winst te vieren.

Creatieve leerlingen en trotse leraren bij Scholierenchallenge Mobiliteit
Trotse docenten

De leraren van de klassen waren erg trots op hun leerlingen. Britt Dekker, docent van de winnende groep, vertelde dat de leerlingen de challenge heel serieus namen: “Ze hebben zich erg goed voorbereid en veel vaardigheden ingezet om mooie maquettes te maken. Eerst hebben ze 3D-modellen gemaakt in de computer. Voordat ze de modellen maakten zijn ze nog op pad geweest. Zo hebben ze interviews bij de N203 gehouden en ook de feedback en adviezen van de experts meegenomen. Ze mogen ontzettend trots zijn op het resultaat.”

Ook Nicoletta Andriessen, de leraar van de klas van het OSG was erg te spreken over haar leerlingen: “Ze hebben heel hard gewerkt. Ze zijn eerst op locatieonderzoek geweest. In de maquette is ook het huis van een leerling die aan de weg woont verwerkt. De N506 is ook redelijk dicht bij school, dus het was voor de leerlingen heel nuttig en tastbaar. Ze hebben eerst een enquête gehouden en met experts gepraat over oplossingen die wel en niet konden. Al met al hebben ze het fantastisch gedaan.”