Golfbaanalternatief als tracé voor de Verbinding A8-A9

bewoner Broekpolder zegt op 30 mei 2018om 14:17:

In dit artikel staat:
"Uitgangspunt is om de geluidsbelasting op de Broekpolder op hetzelfde niveau te krijgen als bij het Heemskerkalternatief"

Kunt u mij dit punt verduidelijken? Het is voor mij onduidelijk omdat dat uitgangspunt waarschijnlijk via rekenmodellen wordt vastgesteld en ik deze niet ken.
Moet het uitgangspunt niet zijn om de geluidsbelasting op de Broekpolder op hetzelfde niveau te houden als dat nu is?
Het geluidsplafond is namelijk al bereikt. Het geluidsniveau dient te voldoen aan de Wet Milieu Beheer. Dat lijkt mij in ieder geval het maximum.

Claudia zegt op 30 mei 2018om 21:49:

Als bewoner van de Broekpolder begrijp ik nog steeds niet goed waarom de aanleg van dit tracé pal tegen een grote woonwijk wordt verkozen boven de Heemskerkervariant die bewoners niet raakt. Wat is hier de reden voor?

Ten tweede wordt er alleen gerept over geluidsoverlast, maar hoe zit het met de toename van de fijnstof? Ik wil dit echt weten aangezien ik echt wil verhuizen wanneer de hoeveelheid fijnstof toe zal nemen. Ik begrijp niet dat we in Nederland woongebieden willen creëeren die de volksgezondheid kunnen schaden, terwijl er een alternatieve optie is.

Wordt er in het geval van de Golfbaanvariant nog een ondergrondse mogelijkheid besproken?

Mvg,

Claudia, een ongeruste bewoner

Provincie Noord-Holland zegt op 31 mei 2018om 14:21:

@bewoner Broekpolder: Bij het bepalen van geluidsmaatregelen is de wet- en regelgeving, waaronder de Wet milieubeheer, uiteraard leidend. Het uiteindelijke ontwerp van de weg, met bijbehorende geluidsmaatregelen, moet hieraan voldoen.

Voor de Verbinding A8-A9 is een eerste berekening van de geluidsbelasting van de drie alternatieven gemaakt. Het Heemskerkalternatief kent voor de Broekpolder een lagere geluidsbelasting dan het Golfbaanalternatief. Diverse partijen, waaronder meerdere bewoners van de wijk Broekpolder, hebben aangegeven een voorkeur te hebben voor het Heemskerkalternatief omdat dit volgens hen gunstiger is voor de leefbaarheid dan het Golfbaanalternatief. Om hier aan tegemoet te komen zijn Gedeputeerde Staten bereid om met aanvullende maatregelen de geluidsbelasting van het Golfbaanalternatief gelijk te trekken aan de geluidsbelasting van het Heemskerkalternatief. Deze maatregelen komen bovenop voldoen aan de wet- en regelgeving,

De geluidsbelasting behouden zoals die nu is, is geen uitgangspunt; het voldoen aan wet- en regelgeving is dat wel. Door de groei van het verkeer op de A9 neemt de geluidsbelasting ook zonder een Verbinding A8-A9 toe.

Provincie Noord-Holland zegt op 31 mei 2018om 15:52:

@ Claudia:

Afweging
Bij de keuze voor een voorkeursalternatief spelen diverse zaken een rol. Het gaat dan o.a. om de leefbaarheid, bereikbaarheid, milieueffecten en financiën. Van doorslaggevend belang in de keuze voor het Golfbaanalternatief boven het Heemskerkalternatief waren:
1) de betere mogelijkheden om het Golfbaanalternatief in te passen in het landschap en de Stelling van Amsterdam. De herstelmaatregelen ten gunste van de Stelling van Amsterdam lijken het meest haalbaar bij het Golfbaanalternatief.
2) Het Golfbaanalternatief is goedkoper dan het Heemskerkalternatief. Door de betere kosten-batenverhouding is bovendien meer ruimte voor een goede inpassing van de weg in het landschap en het gebied van de Stelling van Amsterdam. Daarnaast laat onderzoek zien dat de geluidseffecten van het Golfbaanalternatief op de Broekpolder met aanvullende maatregelen beperkt kunnen worden tot het niveau van het Heemskerkalternatief.

Fijnstof
Door de groei van het verkeer neemt in alle gevallen de concentratie van fijnstof toe, al is deze toename wel beperkt. De meeste luchtverontreiniging in het gebied wordt veroorzaakt door o.a. de industrie en de luchtvaart en in beperkte mate door het wegverkeer. De concentratie van fijnstof blijft binnen de geldende wet- en regelgeving.

Ondergrondse aansluiting en vervolgproces
In de volgende fase van het project wordt gewerkt aan een Landschapsplan. Het doel van het plan is om te kijken welke herstelmaatregelen er mogelijk zijn voor de Stelling van Amsterdam en hoe een weg daar het beste bij in te passen is. Daarbij wordt geen enkele mogelijkheid, waaronder een verdiepte ligging, uitgesloten.

ron zegt op 18 jul. 2018om 12:33:

De enige juiste keuze is N203 Oost alternatief, geen van de huidige partijen heeft problemen met deze variant, het loopt grotendeels door (nu)onbewoond gebied en geeft de nieuw te bouwen wijk voldoende ontsluiting. A9 hoeft niet te worden aangepast, benzinestations hoeven niet verplaatst te worden. Dunk mij dat dit vele malen goedkoper is dan de Heemskerk en Golfbaanvariant. Helaas kunnen er wat minder huizen gebouwd worden, maar dat is een prijs die eenvoudig te betalen valt.

U dient in te loggen om te kunnen reageren.