Nieuwe ingang geopend voor vrachtverkeer naar Royal FloraHolland (N231)

Afgelopen weekend is de nieuwe extra ingang (N231) voor het vrachtverkeer naar de bloemenveiling van Royal FloraHolland geasfalteerd en opengesteld. Maandagochtend 11 december reden de eerste vrachtwagens over de nieuwe toegangsweg. De komende periode werkt de aannemer verder aan de nieuwe voetgangersbrug over de Legmeerdijk (N231). Deze werkzaamheden zijn medio 2024 afgerond.

Snellere verbinding vrachtverkeer

De nieuwe ingang voor het vrachtverkeer naar Royal FloraHolland biedt een snellere en efficiëntere route vanaf Schiphol via de N201 en N231. Deze verbinding zorgt voor een vlottere doorstroom van goederen.

asfaltering OLV 2

Voetgangersbrug over de Legmeerdijk 

De komende periode werkt de aannemer verder aan de bouw van de nieuwe duurzame voetgangersbrug over de Legmeerdijk (N231). Deze voetgangersbrug is inclusief twee nieuwe bushaltes, trappen en liften waardoor busreizigers en voetgangers veilig kunnen oversteken van en naar het terrein van Royal FloraHolland. Door de aanleg van de twee bushaltes voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) wordt de route voor OV-lijnen 357 en 358 met 6 minuten versneld. Hier profiteren straks dagelijks ruim 2.000 reizigers van.

Tijdelijke wegindeling Legmeerdijk tot voorjaar 2024

Om de voetgangersbrug verder te realiseren, is de wegindeling op de Legmeerdijk (N231) nabij Royal FloraHolland tijdelijk aangepast. Het wegverkeer wordt in de richting van Amsterdam geleid via de tegenovergestelde rijbaan. Daarbij geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u. Fietsers worden tijdens deze periode omgeleid via het Royal FloraHollandterrein Zuid om het werkterrein heen.

Duurzame voetgangersbrug

De voetgangersbrug bestaat uit houten brugdelen (liggers) en wordt in totaal 140 meter lang en krijgt de langste toegepaste houten balkligger in Nederland. Ook de hoofddraagconstructie van de liftschachten worden van hout gemaakt. Hout is een circulair bouwmateriaal en vijf keer lichter dan staal/beton, waardoor er minder zwaar gefundeerd hoeft te worden De grote winst is de reductie van CO2 uitstoot: Hout neemt in de groeifase van een boom CO2 op, terwijl bij de productie van staal en beton juist sprake is van veel CO2-uitstoot. Transport van het lichte hout scheelt ook CO2- en stikstof uitstoot. Door de brug circulair te bouwen geven de provincie Noord-Holland, de gemeente Aalsmeer, de Vervoerregio Amsterdam, Royal FloraHolland en Ballast Nedam invulling aan elkaars doelstellingen om meer circulair te bouwen en CO2-uitstoot te reduceren.


Het project Bereikbaarheid Royal FloraHolland is een samenwerkingsverband van de provincie Noord-Holland, de Vervoerregio Amsterdam, Royal FloraHolland en de gemeente Aalsmeer. De werkzaamheden worden door de aannemer Ballast Nedam Infra uitgevoerd en zijn medio 2024 afgerond.

Meer informatie 

Met vragen over de werkzaamheden kunnen weggebruikers en omwonenden contact opnemen met het servicepunt via 0800-0200 600 (gratis) of per mail servicepunt@noord-holland.nl. Meer informatie over het project is te vinden via de projectsite bereikbaarheid Royal FloraHolland en de regionale Facebookpagina @AmstellandMeerlanden.