Maar kijk je naar Alkmaar dan is om station Centraal er niet echt een kantoren plek achter het station ( zou bij renovatie een enorme hoogbouw geraliseerd kunnen worden.. ) en bij Alkmaar Noord is een voormalig PTT sorteercentrum, een Huisartsenpost en aan de overkant een kaal park en laagbouw. Dat kan beter. Intussen kan de projectontwikkelaar zijn plan niet realiseren aan de overkant van het Zeglis en wil men daar een brug over het NoordHollands kanaal!!!! omdat het Schermereiland niet bereikbaar is ....... Slapen ze bij geputeerde staten?
Noord-Holland: meer woningen, kantoren en banen rond stationsomgevingen
Er zijn in de periode 2022-2023 veel nieuwe woningen gebouwd in de nabijheid van OV-stations. Ook zijn er meer kantoren en banen bijgekomen rond stations.
Dat blijkt uit de jaarlijkse monitor OV-knooppunten (pdf, 6 MB) van de provincie Noord-Holland. De monitor geeft een overzicht van relevante ontwikkelingen op het gebied van wonen, werken, demografie en reizen. Deze informatie helpt de provincie om stationsomgevingen beter te benutten voor woningen, werklocaties en voorzieningen en te zorgen voor een optimale deur-tot-deur reis.
Uit de monitor 2022-2023 blijkt dat binnen 300 meter rond OV-knooppunten relatief veel woningen zijn gebouwd. Dit doet zich vooral voor in Amsterdam. Ook veel nieuwbouwplannen liggen in de buurt van deze knooppunten. Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Als al deze plannen gerealiseerd worden, dan zou bijna 100% van de nieuw gebouwde woningen binnen 10 minuten fietsen liggen van een OV-knooppunt. Fijn dat de voorgenomen plannen nu ook gerealiseerd worden. Dit doen we samen met gemeenten, vervoerders en andere partners." Naast woningen komen er ook meer banen en kantoorgebouwen rond stationsomgevingen. Deze plekken worden hierdoor levendiger en leefbaarder.
Andere resultaten uit de monitor
Jongere bevolking en meer eenpersoonshuishouders rondom stations
De Noord-Hollandse bevolking vergrijst langzaam. Binnen 300 meter van OV-knooppunten wijkt het beeld af en groeit ook het aandeel 15-44 jarigen het snelste. Hier is ook de grootste groei van het aandeel eenpersoonshuishoudens te vinden, wat een positief effect op het OV-gebruik kan hebben.
We reizen minder sinds de coronacrisis
Ook blijkt dat OV-reizigers meer thuiswerken en dat ook blijven doen. Het treingebruik zit nog steeds niet op het niveau van voor de coronacrisis. Dit geldt voor zowel zakelijke reizen alsook vrijetijdsreizen. Maar ook het autogebruik blijft achter. Daarentegen lopen veel meer mensen sinds de crisis, terwijl het fietsaandeel relatief stabiel bleef. In het algemeen maken mensen minder reiskilometers dan voor de coronacrisis.
Groei banen en kantoren vooral rondom OV-knooppunten
Het aantal arbeidsplaatsen in de provincie groeit, vooral binnen 300 meter van OV-knooppunten. Ook de bestaande en geplande hoeveelheid kantoorruimte nemen bovengemiddeld snel toe binnen dit invloedsgebied. Toch is het daadwerkelijke kantoorgebruik gestabiliseerd, onder andere door meer thuiswerken. De leegstand is voor alle invloedsgebieden stabiel en ligt iets boven de frictieleegstand op de kantorenmarkt. Hiermee is de kantorenmarkt rond stations redelijk in balans.
Vooral nabij OV-knooppunten gemengd beeld leefbaarheid
Binnen 300 meter van de stationsgebieden is de verdeling van de gebruiksdoelen wonen, werken, recreatie en onderwijs wat beter in balans dan in de verder weg gelegen gebieden. Tegelijkertijd daalt het aandeel inwoners ten opzichte van arbeidsplaatsen binnen 300 meter. Dit komt doordat nabij de stations het aantal banen sterker is toegenomen dan het aantal inwoners en er binnen 300 meter relatief iets minder gewoond wordt. Deze ontwikkelingen kunnen de leefbaarheid van sommige OV-knooppunten beïnvloeden. Binnen 1.200 meter en 10 minuten fietsen is er sprake van een verbeterende balans tussen het aantal inwoners en banen, wat in principe positief is voor de lokale levendigheid.