Beter beeld van wat er op de Zeeweg N200 speelt

De provincie onderzoekt met welke aanpassingen de verkeersveiligheid op de Zeeweg (N200) kan worden verbeterd. Wij kijken daarbij naar het dagelijks gebruik van de weg en zetten de kennis in van experts op het gebied van onder andere verkeersveiligheid, natuur & stikstof, landschappelijke inpassing en verkeersgedrag. Daarnaast kijkt een vaste groep met vertegenwoordigers van inwoners, weggebruikers, lokale ondernemers en (natuur)organisaties mee vanuit hun eigen betrokkenheid bij deze bijzondere weg door de duinen. 

Alle inbreng waardevol voor onderzoek 

Tot en met 11 juni kon iedereen suggesties en ideeën indienen via het e-mailadres en zijn er een aantal sessies geweest met de vaste groep betrokkenen. Uit de reacties en de sessies valt op dat de omgeving de landschappelijke uitstraling van de Zeeweg waardeert maar dat er ook zorgen zijn. Dat er veel ongelukken gebeuren, daar is men het over eens. Waarom die ongelukken gebeuren, daar is verdeeldheid over. Vaak genoemd zijn: de te hoge snelheid, middelengebruik, de snelheidsverschillen op de fietspaden en overstekende damherten. Ook is de roep om controle zowel op snelheid als op middelengebruik gehoord. Men wil graag de verkeersveiligheid vergroten voor alle vervoersmiddelen en daarbij de doorstroming intact houden. In bijvoorbeeld Overveen spelen zorgen over de drukte op de lokale wegen en geluidsoverlast. Velen noemen de ligging van de Zeeweg in Nationaal Park Zuid–Kennemerland als een grote kwaliteit. 

Hoe ziet het proces er verder uit?

Met de informatie van de experts en de ervaringen uit de omgeving, vormt de provincie zich een compleet beeld van wat het probleem op de Zeeweg is. Dit wordt na de zomer overzichtelijk in kaart gebracht. Namens de provincie voeren ingenieursbureau RHDHV en VINU het onderzoek uit. De bureaus beoordelen alle inbreng en data om tot haalbare en maakbare maatregelen te komen. Dit zijn maatregelen die de verkeersveiligheid op de Zeeweg en de kansen voor de natuur verbeteren waarbij er rekening wordt gehouden met de bereikbaarheid van de kust. Vervolgens wordt er gewerkt aan een samenhangende set van maatregelen (varianten) voor de korte termijn (2024) en lange termijn (na 2028). We verwachten begin 2024 te kunnen laten zien wat de plannen zijn. 

Meer informatie

Meer achtergrond en actuele informatie over het project is te lezen op deze pagina ‘over het project'. Vragen of suggesties: via ZeewegN200@noord-holland.nl.   

Zeeweg