Tevredenheidscijfers gedaald sinds eerste grote wegafsluiting

Bewoners en weggebruikers geven het project gemiddeld een 6,3. Dit blijkt uit de tevredenheidsmeting die dit voorjaar is gedaan via de A.C. de GraafApp. In oktober 2022 was dit cijfer nog 7,3.

Deelnemers geven aan dat ze flink overlast hebben ervaren tijdens de 1e afsluiting van de weg. Zoals de extra verkeersdrukte en de toename van het vrachtverkeer dat over de dorpswegen rijdt. 

Scores per onderdeel

Dit keer deden er 162 omwonenden, weggebruikers en andere volgers van de app mee. De deelnemers konden voor verschillende onderdelen van het project een score geven. Hieronder staan de scores per onderdeel met tussen haakjes de scores van oktober 2022: 

Verkeersdoorstroming: 5,3 (was 7,3) 
Bereikbaarheid woning/bedrijf: 6,4 (was 8,2)
Veiligheid rondom het project: 5,7 (was 7,3)
Beperken van overlast: 5,7 (was 7,5)
Communicatie: 7,8 (was 8,4)
Werkzaamheden algemeen: 6,6 (was 7,8)

Onveiligheid door toename vrachtverkeer op omleidingsroutes

Naast een score konden deelnemers per onderdeel ook een opmerking plaatsen. Daaruit blijkt dat de toename van het vrachtverkeer op de omleidingsroute door Wadway/Spanbroek en door Sijbekarspel en Hoogwoud een belangrijke oorzaak voor de dalende tevredenheid. Opmerkingen zijn bijvoorbeeld: “Zwaar verkeer door de kleine dorpen is gevaarlijk. Bermen worden kapot gereden en er zijn veel onveilige situaties. Wachten tot het fout gaat…” en “Overlast is groot voor bewoners. Het is niet voor een weekje. Hier houden we nog lang last van en veel schade aan weg en bermen!” Toch zijn niet alle deelnemers het hierover met elkaar eens. Zoals uit deze reactie blijkt. “Blij dat er een truck rijdt, die drukt de snelheid lekker.”

Waarom niet ’s nachts werken?

Verder duurt de herinrichting voor sommige deelnemers te lang. Zij vragen zich af waarom er alleen doordeweeks en overdag wordt gewerkt. “Waarom wordt er niet in de avonden en weekenden doorgewerkt? Bij zulke drukke verkeersaders moeten andere projecten wachten en alle mankracht ingezet worden op dit project.” Zo laat een deelnemer weten.

Communicatie hoogste cijfer

De communicatie wordt het positiefst beoordeeld met een 7,8. Deelnemers zijn vooral blij met de speciale A.C. de GraafApp. Een van de reacties was: “App en socials worden tijdig en actief gebruikt.”

Regelmatig tevredenheidsmetingen

De provincie vindt het belangrijk dat bewoners, weggebruikers en bedrijven tevreden zijn en blijven. Een tevredenheidsmeting geeft die informatie. Daarom zet de provincie tijdens de werkzaamheden regelmatig deze tevredenheidsmeting in. Zo wordt gedurende de looptijd van het project duidelijk of er aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn om de tevredenheid van de omgeving hoog te houden.

Tevredenheidscijfers gedaald sinds eerste grote wegafsluiting

 

Meer informatie?

Op de hoogte blijven van de werkzaamheden op de A.C. de Graafweg tussen Wognum en Opmeer? Download dan de speciale A.C. de Graaf-app vanuit de AppStore of Google Play Store.