Van 3 naar 1 variant voor Het Schouw

In de zomer van 2023 zijn verschillende varianten voor de oplossing voor de verkeersdrukte bij kruispunt Het Schouw bekeken. Op 3 mogelijke oplossingen is doorgestudeerd. Variant I komt als beste uit de bus.

Variant I: Voetganger, fiets, bus en auto onderdoor

In variant I komen onder de N247 2 onderdoorgangen. De onderdoorgang Slochterweg aan de westzijde en een onderdoorgang voor busverkeer in de avondspits van Amsterdam (N247) richting Purmerend (N235) die aansluit op de wisselbusbaan langs de N235. Deze variant heeft de voorkeur en wordt uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp

Variant 1
Overwegingen bij Variant I:

  • Verkeersstromen voetganger, fiets, bus en auto zijn uit elkaar gehaald.
  • De meest toekomstvaste oplossing dankzij ongelijkvloerse ontvlechting van de bus in de avondspits richting Purmerend.
  • Scoort het beste op aspect verkeersveiligheid dankzij de busonderdoorgang.
  • Busreizigers in de avondspits kunnen voor de overstap tussen N247- en N235-buslijnen altijd dezelfde halte gebruiken.
  • Passend binnen het in 2019 vastgestelde Provinciale Inpassingsplan (PIP).
  • Het is de duurste variant. Kostenraming van het schetsontwerp bedraagt € 40 miljoen (bandbreedte 35%).
  • De variant lijkt het grootste draagvlak bij belanghebbenden te hebben.

Variant IV: Bus gelijkvloers naar verlengde wisselbusbaan

In plaats van een onderdoorgang voor bussen (zoals variant I) heeft de variant een verlengde wisselbusbaan tot het kruispunt N247-Kanaaldijk. In de avondspits steken bussen vanuit Amsterdam (N247) gelijkvloers over bij de verkeerslichten bij het kruispunt N247-Kanaaldijk. De bussen rijden dan door over een verlengde wisselbusbaan richting Purmerend (N235). Autoverkeer richting Purmerend en Broek in Waterland moet wachten wanneer een bus voor Purmerend oversteekt. Daarnaast is de onderdoorgang Slochterweg langer dan in de andere varianten, omdat de busbaan ook over de onderdoorgang loopt.

Variant IV
Overwegingen bij Variant IV:

  • Verkeersstromen voetganger, fiets en auto zijn uit elkaar gehaald.
  • Geen (ongelijkvloerse) ontvlechting van busverkeer in de avondspits richting Purmerend.
  • Kostenraming van het schetsontwerp bedraagt € 29 miljoen (bandbreedte 35%). De kosten zijn lager dan variant I, maar de effectscores ook:
    • Verkeersveiligheid: in de avondspits steken 60 bussen per uur circa 8 rijstroken in 2-richtingen over. In de toekomst neemt het aantal overstekende bussen mogelijk toe tot circa 90 bussen per uur. Daarnaast is deze oversteek een onverwachte beweging voor het overige verkeer op de N247.
    • Comfort busoverstap: Busreizigers in de avondspits kunnen voor de overstap tussen N247- en N235-buslijnen niet altijd dezelfde halte gebruiken en moeten gebruikmaken van de onderdoorgang. Doordat het geen standaardsituatie is, kan het zijn dat reizigers hun weg lastig vinden. Daarnaast moeten busreizigers in sommige gevallen te voet de busstrook oversteken.
    • Toekomstvastheid: tot 2040 functioneert het adequaat, maar bij verdere groei van het aantal auto’s en bussen loopt deze variant tegen grenzen aan en kunnen knelpunten ontstaan bij kruispunt N247-Kanaaldijk.
    • Sociale veiligheid: is een aandachtspunt in de extra lange onderdoorgang Slochterweg.
  • De variant past niet binnen het vastgestelde Provinciaal Inpassingsplan (PIP). De verwachting is dat dit met een zogenoemde provinciale BOPA te vergunnen is (Buitenplanse OmgevingsPlanActiviteit). Als een BOPA niet mogelijk blijkt, is een nieuw Projectbesluit nodig, met risico op lange procedures.
  • Grondaankoop is nodig van een particuliere partij, waarvan al eerder grond is gekocht om het voormalig ontwerp mogelijk te maken (inclusief transformatie van hun panden destijds).
  • Het bouwen van deze variant veroorzaakt minder bouwhinder dan varianten I en IV.
  • De variant lijkt weinig draagvlak bij de stakeholders te hebben.

Variant V: extra brug over Broekervaart

Deze variant verbetert de doorstroming voor bussen met een eigen busbaan richting Purmerend vanaf kruispunt Het Schouw tot aan kruispunt N235-Kanaaldijk (Dollard), waar de bus in de avondspits oversteekt naar de bestaande wisselbusbaan. Er komt een nieuwe brug aan de oostzijde over de Broekervaart voor fietsers. Het huidige fietspad op de bestaande brug wordt benut voor het doortrekken van de busbaan naar kruispunt N235-Kanaaldijk (De Dollard). Om constructieve redenen moet bij het realiseren van de busbaan een deel van de bestaande brug worden vernieuwd.

Variant V
Overwegingen bij Variant V:

  • Verkeersstromen voetganger, fiets en auto zijn uit elkaar gehaald.
  • Geen (ongelijkvloerse) ontvlechting van busverkeer in de avondspits richting Purmerend. Tussen kruispunt Het Schouw en N247-Kanaaldijk (De Dollard) conflicteren de bus en de auto niet meer, maar nog wel bij kruispunt N235-Kanaaldijk (De Dollard) door de oversteek van de bus naar de wisselbusbaan.
  • De variant past niet binnen het vastgestelde Provinciaal Inpassingsplan (PIP). De verwachting is dat dit met een zogenoemde provinciale BOPA te vergunnen is (Buitenplanse OmgevingsPlanActiviteit). Als een BOPA niet mogelijk blijkt, is een nieuw projectbesluit nodig, met risico op lange procedures.
  • Vermoedelijk is grondaankoop van een particulier nodig.
  • Kostenraming van het schetsontwerp bedraagt € 37 miljoen (bandbreedte 35%). De kosten zijn vergelijkbaar met Variant I, maar de scores zijn lager.
  • Deze variant lijkt weinig draagvlak bij stakeholders te hebben.